لینک های دسترسی

Breaking News

مشکل بوداییان و مسلمانان در برما چیست؟


مسلمانان روهنگیایی از طریق راه اندازی مظاهرات و سلاح های دست ساخت خود در مقابل نظامیان برما از خود مقاومت نشان می دهند
مسلمانان روهنگیایی از طریق راه اندازی مظاهرات و سلاح های دست ساخت خود در مقابل نظامیان برما از خود مقاومت نشان می دهند

اقلیت مسلمانان روهنگیایی در برما از سوی اکثریت پیروان بودایی با تبعیض و خشونت مواجه اند. با وجودیکه برخی از فعالان حقوق بشر از شکنجه و پاکسازی قومی مسلمانان روهنگیایی گزارش داده اند، به صورت عموم، مشکلاتی که مسلمانان روهنگیایی با آن مواجه اند، با بی توجهی جهان رو به رو است.

اقلیت مسلمان در برما که جمعیت شان به یک میلیون نفر می رسد از چندین نسل به این سو در این کشور زندگی می کنند. جمعیت بودایی برما ۵۲ میلیون نفر است و آنان مسلمانان روهنگیایی را به مثابۀ مزاحمان خارجی تلقی می کنند که از بنگله دیش به آن کشور آمده اند.

بنگه دیش نیز میزبان بسیاری از مهاجرین روهنگیایی است و این کشور نیز آنان را به مثابۀ شهروند آن کشور نمی پذیرد. به این ترتیب، مسلمانان روهنگیایی منزوی ترین مردم جهان به شمار می روند که هیچ دوست و هوا خواه ندارند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، کتی مکنزی، یک سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، گفته بود که مسلمانان روهنگیایی هیچ کسی ندارند تا از آنان حمایت کند.

تقریباً همۀ مسلمانان روهنگیایی در ایالات غربی راخین برما زندگی می کنند، جائیکه نظامیان آن کشور از ماه نوامبر امسال به این سو در برابر مسلمانان روهنگیایی عملیات را آغاز کردند.

عملیات بر ضد این مسلمانان پس از آن آغاز شد که نه افسر پولیس در یک پوستۀ امنیتی در نزدیکی مرز با بنگله دیش مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند. اما هویت مرتکبین تا هنوز نا معلوم باقی مانده است.

آنعده از مسلمانان روهنگیایی که در قریه ها زندگی می کنند با سلاح دست ساخت خود در برابر نظامیان برمایی از خود مقاومت نشان داده اند، اما شماری نا معلومی آنان کشته شدند.

ادارۀ موسوم به گروه همبستگی روهنگیا می گوید که از ماه اکتوبر به این سو، صد ها غیر نظامی روهنگیایی در آن کشور کشته شده اند.

دیدبان حقوق بشر مستقر در شهر نیویارک می گوید که تصاویر ماهورایی نشان می دهد که ۱۲۵۰ منزل رهایشی و سایر ساختمان در برما به آتش کشیده شده است.

خشونت های ۲۰۱۲ میان مسلمان و بودایان

در نتیجۀ خشونت های ۲۰۱۲ میلادی که میان مسلمانان روهنگیایی و بودایان رخ داد، صد ها نفر کشته شد و حدود ۱۴۰ هزار نفر که اکثر آنان روهنگیایی بودند مجبور به ترک خانه های شان شدند و هنوز هم حدود یکصد هزار تن آنان در کمپ های کثیف و نا پاک زندگی می کنند و وابسته به کمک های موسسات خیریه می باشند.

جای تاسف این است که آنگ سان سو چی، برندۀ جایزه صلح نوبل که حزب وی پس از چندین دهه حاکمیت نظامیان در آن کشور در سال جاری قدرت را به دست گرفت، تا حال نتوانسته از درد و رنج که مسلمانان روهنگیایی با آن مواجه است، بکاهد. خانم سوچی به خاطر مبارزات طولانی اش برای حقوق بشر، معروف است.

از لحاظ سیاسی، حتی سخن گفتن در مورد حقوق مسلمانان روهنگیایی در برما، پدیدۀ منفور تلقی می گردد.

با آنهم، در ماه آگست امسال، حکومت خانم سوچی کوفی عنان، سرمنشی پیشین ملل متحد را در راس یک هیات مشوره دهی تعین کرد که هدف آن پیدا کردن راه حل دایمی به منازعۀ ایالت راخین می باشد. قرار است آقای عنان در روز های آینده به ایالت راخین سفر کند

هفتۀ گذشته، اداما دینگ، مشاور خاص ملل متحد در امور جلو گیری از قتل عام، نگرانی اش را در مورد اعمال زور و سایر تخطی های حقوق بشر در برابر غیر نظامیان به خصوص مسلمانان روهنگیایی بیان کرد. این خشونت ها شامل اتهامات اعدام های فرا قضایی، شکنجه، تجاوز جنسی و تخریب ملکیت های مذهبی می گردد.

XS
SM
MD
LG