لینک های دسترسی

Breaking News

ادعا های ویکی لیکس و عکس العمل مقامات افغان


ادعا های ویکی لیکس و عکس العمل مقامات افغان
ادعا های ویکی لیکس و عکس العمل مقامات افغان

اسناد دیپلوماتیک ایالات متحده که بتاریخ 28 ماه نومبر از طریق صفحۀ انترنتی ویکی لیکس، به شمول نیوریاک تایمز، گاردین برتانیه، و شپیگل آلمان در درسترس روزنامه های متعدد قرار گرفت، در برگیرندۀ موضوعی بود که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان را " بیش از حد ضعیف و مصاب به تکلیف اختلال روانی" توصیف نموده بود که از سوی مقامات افغان مورد انتقاد قرار گرفت.

داکتر زلمی رسول وزیر خارجۀ افغانستان به روز دوشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت :

وزیر خارجه علاوه نمود که منفی ترین تاثیر افشای همچو اسناد، ایجاد فضای بی اعتمادی در جهان است. وی گفت که مقامات افغان باید در صحبت با سفارت خانه ها محتاط باشند.

ویکی لیکس یک سند دیگر را در رابطه به دیداراحمد ضیا مسعود معاون سابق رییس جمهور افغانستان که سال گذشته از امارات متحدۀ عربی دیدن نمود ، فاش نموده است . مقامات محلی که با ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده کار میکنند، دریافتند که ضیا مسعود 52 میلیون دالر پول نقد را با خود حمل می نمود.

یک سند دیگر افشا شده، از سفارت ایالات متحده در کابل نقل نموده که به ضیأ مسعود اجازه داده شده بود تا پول را بدون افشأ علت و یا محل انتقال آن با خود نگهدارد.

اما معاون سابق ریاست جمهوری ادعا میکند که یک تعداد افغانهای بلند رتبه منحیث جاسوس و مخبر برای سفارت خانه های خارجی ایفای وظیفه میکنند.

یک بیانیۀ ماه گذشتۀ قصرسفید مشعر است که رییس جمهور براک اوباما از تلاش های مسؤولانۀ حمایت میکند که معلومات حکومتی را بیشتر قابل دسترس میسازد. اما رییس جمهور، انتشار تماس های دیپلوماتیک توسط ویکی لیکس را غیر مسؤولانه خواند است.

کارل ایکن بیری سفیر ایالات متحده در افغانستان طی یک بیانیۀ در ماه گذشته گفت " حکومت ایالات متحده امریکا متعهد بر ایجاد و تقویت مشارکت درازمدت با حکومت و مردم افغانستان است.

XS
SM
MD
LG