لینک های دسترسی

Breaking News

قوای نظامی امریکا نشر اسناد خفیه را تقبیح کرد


قوماندان ارشد قوای نظامی ایالات متحده نشر بیش از ۹۰ هزار سند محرم در مورد جنگ افغانستان تحت رهبری ایالات متحده را در افغانستان محکوم نموده است.

امیر البحر مایک مُلن، قوماندان عمومی قوای مسلح ایالات متحده حین سفر از عراق به افغانستان بروز سه شنبه به خبرنگاران گفت از نشر غیر مجازی اسناد وحشت زده شده، که به گفتۀ وی میتواندس عساکر امریکایی را در افغانستان به خطر مواجه سازد.

این اسناد که روز یکشنبه از طریق صفحۀ انترنتی ویکی لیکس نشر گردید، ادارۀ استخباراتی پاکستان را متهم میسازد که بعضی عناصر شورشیان را در افغنستان همکاریی مینماید. مُلن گفت یکی از ابعاد عمدۀ اسراتیژی قبلی و فعلی بهبود روابط با پاکستان است تا مامورین بتوانند گروه های القاعده و سایر شورشیان را محو نمایند.

این مامور ارشد طی دو نیم سال گذشته، 19 بار به پاکستان سفر نموده است. او میگوید آی اس آی باید از لحاظ اسراتیژیک مسیر خود را تغیر دهد، ولی او ابراز نداشت که باوجود تلاش های مامورین امریکایی، درین عرصه چه پیشرفت های صورت گرفته است.

عبدالباسط، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان این اتهامات را رد نمود که گویا کشور وی عناصر شورشیان افغان را حمایت مینماید.

مامورین امریکایی میگویند آنها تحقیقات را آغاز نموده اند تا دریابند که چه کسی اسناد محرم را به ویکی لیکس فراهم نموده است.

جولیان آسانژ، مؤسس صفحۀ انترنتی ویکی لیکس میگوید بیش از 91 هزار سند محرم را در اختیار دارد. جزیات تلفات غیر نظامیان توسط قوای ائتلاف در حملات علیه طالبان نیز درین اسناد تذکر یافته است.

از سوی دیگر وکیل احمد احساس، خبرنگار صدای امریکا در کابل گزارش میدهد که داکتر رنگین دادفر اسپنتا، رئیس شورای امنیت ملی افغانستان میگوید آنچه را که در چند سال گذشته دولت افغانستان در مورد مبارزه با دهشت افگنی به جامعه جهانی گفته است، امروز با نشر اسناد محرم به صورت کامل به حقیقت گفته های ما به آنها واضح گردیده است.

آقای اسپنتا در یک نشست خبری در کابل در مورد نشر اسنادی که در چند روز اخیر پیرامون جنگ امریکا در افغانستان افشا شده، گفت ما همیشه گفته ایم که پایگاه های دهشت افگنان خارج از افغانستان است. وی همچنان پیرامون آنچه که در مورد تلفات غیر نظامیان در این اسناد به نشر رسیده است، گفت از گذشته خواست افغانستان به توجه کاهش تلفات ملکی بوده است که به آن کمتر توجه گردیده است.

رئیس شورای امنیت ملی افغانستان در مورد توجه امریکا به پایگاه های دهشت افگنان به صدای امریکا گفت مردم افغانستان نمیتوانند این را تحمل نمایند که ایالات متحده به کشوری بیش از یازده ملیارد دالر کمک مینماید و اردوی آنرا مجهز مینماید که آنها به تربیه و پناه دادن دهشت افگنی مصروف اند.

XS
SM
MD
LG