لینک های دسترسی

Breaking News

خطر انقراض نسل پرندگان و حیوانات وحشی در افغانستان


جنگ دو مرغ در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار
جنگ دو مرغ در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار

عدم موجودیت امنیت و اداره در نکات دور این کشور زمینه را برای قاچاق و شکار غیر قانونی پرندگان و حیوانات وحشی مساعد نموده و به تعداد زیادی از پرندگان کمیاب جهان از افغانستان به کشور های همسایه و بالاخره به کشور های خلیج قاچاق گردیده است.

سید سرور امانی، خبرنگار صدای امریکا در کندهار در گزارشی درین مورد میگوید، کندهار با داشتن اب روان، کوهای بلند و جنگلات بستر مناسب برای پرندها و حیوانات وحشی شمورده می شود، ولی به سبب جنگ ها و شکار غیرقانونی در آن حیات وحش روبه نابودی است.

براعلاوه آنکه درافغانستان برای حفظ حیات وحش و محیط زیست، به فرمان حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان شکار کردن منع قرار داده شده است، ولی در کندهار روزانه هزاران پرنده و حیوانات وحشی از کوها و جنگلات این ولایت برای فروش به بازار اورده می شود.

فروشنده ها می گویند که شکار چیان از هر راه ممکنه برای شکار استفاده می کنند. شمار از فروشنده های حیوانات و پرینده های شهر کندهار میگویند، " دراین جا هرقسم پرنده های داریم کفکی زی ها و بلبل داریم که در تمام جهان بینظیر است، ولی اکنون این شکارچیان به رد آن افتیده تمامی شان را ختم کرد."

یک فروشندۀ دیگر میگوید "هر حیوان و یا پرنده که کار داشته باشیم به آنها نمونه شان را نشان می دهم برای ما می آورد، مانند طوطی، جل، کفک، آهو، طاوس هر قسم پرنده ها پیدا می شود."

به باور انها قبلآ در ولسوالی های این ولایت تعداد بی شماری از اقسام مختلف پرنده ها و حیوانات وجود داشت، ولی اکنون تعداد انگشت شمار از آنها باقی مانده است.

غلام محمد روشن رئیس محیط زیست ولایت کندهار نیز با ابراز نگرانی می گوید که شکار غیر قانونی در این ولایت سبب نابودی نسل حیوانات، پرنده ها و حتی ماهی ها شده است.

او گفت "این عمل به اساس حکم ٦۴٠ منع است و ما از ارگان های کشفی تقاضا داریم که این حکم را تطبق نماید و افراد که خلاف آن عمل می نماید آنها را به پنجه قانون بسپارند. " به گفته او پولیس در تطبیق قانون غفلت می نماید.

شماری از اگاهان امور نیز پرندگان، حیوانات وحشی و نباتات را میراث طبیعی کشور می خواند و وجود آنها برای محیط زیست بالخصوص برای تکاپو و تکسر نبابات و اقسام مختلف گل ها ضروری میدانند.

آنها از حکومت می خواهند که برای حفاظت وحوش کشور تلاش لازیم را به خرج دهد.

XS
SM
MD
LG