لینک های دسترسی

Breaking News

چرا رئیس جمهور ایران به حج نمی رود؟


روابط ایران و سعودی همواره متشنج بوده است
روابط ایران و سعودی همواره متشنج بوده است
سفیر جمهوری اسلامی در لبنان می گوید رئیس جمهوری ایران در اولین فرصت به عربستان سعودی سفر می کند.

غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان به آژانس های خبری گفته است که سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عربستان برای زمان حج مشخص بود و قرار بود در جریان آن دیدارهایی میان مقام های عربستان و ایران انجام شود.

سفیر ایران در بیروت با تاکید بر آن که ایران برای عربستان سعودی اهمیت ویژه ای قائل است گفت آقای روحانی پس از رسیدن به ریاست جمهوری تقویت رابطه با همسایگان بویژه باکشورهای منطقه خلیج فارس و از همه مهم تر با عربستان سعودی را در اولویت دانسته است.

سخنان سفیر ایران در بیروت در حالی نقل می شود که هفته گذشته، یک خبرگزاری ایرانی از دعوت پادشاه عربستان از آقای روحانی برای حضور در مراسم حج و قبول آن از سوی وی خبر داده بود. این خبر بعدا توسط یکی از معاونان وزارت خارجه ایران تکذیب شد.

حسین امیر عبداللهیان گفته بود که آقای روحانی به دلیل برنامه های فشرده امسال در مراسم حج شرکت نمی کند، اما دیدارهایی در فرصت مناسب میان مقام های ارشد دو کشور انجام خواهد شد.

روابط ایران و عربستان

روابط ایران و عربستان سعودی، مهم ترین کشورهای خاورمیانه، با جمعیت شیعه و سنی، هیچگاه خالی از تنش نبوده است.

در دوران پیش از انقلاب اسلامی ایران این روابط به اختلاف های عقیدتی و سیاسی مربوط نمی شد و بیشتر به مسائل مربوط به انرژی و سرزمینی مربوط بود، با این حال هردو کشور به عنوان مهم ترین متحدان امریکا در منطقه در جلوگیری از نفوذ شوروی در خاورمیانه در دوران جنگ سرد تاثیر گذار بودند.

پس از انقلاب اسلامی ایران و با پیش کشیدن شعار صدور انقلاب، این اختلافات جنبه ایدئولوژیک و سیاسی یافت، و پس از آن که آیت الله خمینی از مردم کشورهای عربی خواست علیه پادشاهان مورد حمایت امریکا قیام کنند، بشدت رو به تیرگی نهاد. عربستان در اقدامی متقابل در جنگ ایران و عراق جانب صدام را گرفت.

استفاده از مراسم حج برای صدور انقلاب نیز از دیگر عوامل ناخشنودی عربستان از ایران بود که سرانجام کشتار حاجیان ایرانی توسط پلیس سعودی در مراسم حج وخامت رابطه دو کشور را به اوج رساند و روح الله خمینی عربستان را، بیش از صدام حسین که در حال جنگ با ایران بود، دشمن اسلام و غیرقابل بخشش شمرد.

در دوران آقای رفسنجانی و سیاست پس از جنگ و بیرون آوردن ایران از انزوا بار دیگر روابط دو کشور بهبود یافت و در دوران خاتمی به اوج شکوفایی رسید. با این حال در پی حمله امریکا به عراق دوران تنش در روابط آغاز شد.

در دوران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، این تنش ها به اوج رسید.

سخنان آقای احمدی نژاد علیه رهبران عرب کشورهای منطقه و مقصر شمردن آنان در کشتار فلسطینی ها و تحریک مردم این کشورها علیه رهبران خود همراه با دخالت های ایران در یمن و نیز مسئله اتمی ایران، سبب خصومت هرچه بیشتر کشورهای عرب خلیج فارس و در راس آنها عربستان با ایران شد.

در افشگری های ویکی لیکس روشن شد که پادشاه عربستان از امریکا خواسته بود با حمله نظامی به ایران برنامه اتمی آن را متوقف کند. جمله معروف او درباره ایران که گفته بود "سر مار افعی را قطع کنید" نشانه این تنش است.

اختلاف دو کشور بر سر سوریه آخرین مرحله از اوج تیرگی روابط دو کشور است.

درپی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، روابط دو کشور رو به گرمی رفت .

پادشاه عربستان سعودی جزو نخستین رهبرانی بود که به او تبریک گفت . روحانی نیز درپاسخ به این پیام خواستار آن شد که ایران و عربستان با کمک هم به تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه اقدام کنند.

آقای روحانی همچنین در پیامی به پادشاه عربستان روز ملی این کشور را به او تبریک گفت. او عربستان را دوست ایران خوانده و خواستار رفع تنش های موجود بین دو کشور شده است.

با این حال مسئله سوریه و برنامه اتمی ایران همچنان یکی از مهم ترین مشکلات بر سرراه عادی شدن روابط دو کشور است که هردو قرار است در دو کنفرانس جداگانه مورد مذاکره قرار بگیرند. نتیجه این مذاکرات هرچه باشد نقشی تعیین کننده در سرنوشت روابط دو کشور خواهد داشت. آیا آقای روحانی به همین دلیل به سفر حج نمی رود؟
XS
SM
MD
LG