لینک های دسترسی

Breaking News

وزرای معارف و ترانسپورت افغانستان سلب صلاحیت شدند


ولسی جرگه به استیضاح وزیران ادامه می‌دهد
ولسی جرگه به استیضاح وزیران ادامه می‌دهد

ولسی جرگۀ افغانستان خواست رئیس جمهور غنی مبنی بر تعویق‌انداختن روند استیضاح وزیران کابینه را قبول نکرد و به وزرای معارف و ترانسپورت رأی عدم اعتماد؛ اما به وزیر مالیه رأی اعتماد داد.

در جلسۀ امروز ۲۰۴ عضو ولسی جرگه آرای شان را استفاده کردند و اکثریت آرای مجلس برای عدم اعتماد وزرا، ۱۱۸ رأی بود.

هرچند پس از سلب‌ صلاحیت سه وزیر کابینۀ اشرف‌غنی، رئیس جمهور دیشب با هیأت اداری و رؤسای کمیسیون‌های ولسی جرگه دیدار کرد و امروز نیز مکتوبی به ولسی جرگه فرستاد تا فیصلۀ استیضاح وزیران را به تعویق بیندازند؛ اما جلسۀ استیضاح وزرا ادامه یافت.

در رأی‌گیری غیابی بدون حضور سه وزیر، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان، با گرفتن ۶۸ رأی تأیید، ۱۳۱ رأی رد، دو رأی باطل و سه رأی سفید از سوی اعضای ولسی جرگۀ افغانستان سلب صلاحیت شد.

محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت افغانستان با گرفتن ۵۱ رأی تأیید، ۱۴۲ رأی رد، پنج رأی باطل و شش رأی سفید، نیز از سوی ولسی جرگه از وظیفه سبکدوش گردید.

اما اکلیل حکیمی وزیر مالیۀ افغانستان با گرفتن ۸۵ رأی تأیید، ۱۱۲ رأی رد، پنج رأی باطل و دو رأی سفید، توانست کماکان در سمت‌اش باقی بماند.

عبدالرؤوف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه از رئیس جمهور خواست که برای پُست‌های وزارت‌های معارف و ترانسپورت افراد شایسته را معرفی کند.

معلومات قبلی

ولسی جرگۀ افغانستان خواست رئیس جمهور را نادیده گرفت. مکتوبی را که رئیس‌ جمهور غنی به ولسی جرگه فرستاده بود، امروز در نشست علنی خوانده شد و در آن آمده بود که ولسی جرگه روند استیضاح وزیران کابینه را به تعویق اندازند تا وزیران گزارش تفصیلی کارکردهای خود را به نمایندگان ارایه کنند.

اما این مسأله سبب واکنش تند اعضای ولسی جرگه شد و در یک رأی‌گیری علنی تصمیم گرفتند که به استیضاح وزرا ادامه بدهند.

نمایندگان مردم، از نیامدن وزرای مالیه، معارف و ترانسپورت که قرار بود امروز در جلسۀ استیضاحیه حضور یابند، نیز انتقاد کردند.

اکثر نمایندگان مردم، خواست رئیس جمهور و حاضرنشدن سه وزیر را خلاف قانون و توهین به ولسی جرگه خواندند.

سرانجام پس از بحث‌های دو ساعته، ولسی جرگۀ افغانستان به وزیرانی که امروز در مجلس استیضاحیه حاضر نشده اند؛ یک ساعت ضرب‌الاجل تعیین کرد.

بر اساس فیصله ولسی جرگه، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت و اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف، باید تا ساعت 12:32 به ولسی جرگه بیایند و دلایل شان را که نتوانسته اند بودجه انکشافی را تا مرز 70 فیصد مصرف کنند، با نمایندگان شریک سازند.

این در حالی است که دیروز وزرای خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شدند. عبدالرؤوف ابراهیمی از رئیس جمهور خواست تا نامزدان شایسته را به این وزارت‌ها معرفی کند؛ اما در دیدار دیشب رئیس جمهور غنی به هیأت رؤسای ولسی جرگه، آوردن تغییرات در ساختار کابینه افغانستان را پرهزینه خوانده است.

XS
SM
MD
LG