لینک های دسترسی

Breaking News

میلیون ها زن در جهان، قربانی انواع خشونت ها است


مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز ۲۵ نوامبر به حیث روز جهانی محو خشونت علیه زنان یادبود می کند. ملل متحد این روز برای افزایش آگاهی عامه در مورد خشونت های جنسی، بدنی و روحی که میلیون ها زن از آن رنج می برند، تعیین کرده است. در کابل هم امروز طی محفلی از این روز یادبود می شود.

سازمان ملل متحد می گوید یکی از موارد عمده خشونت علیه زنان در چارچوب خانواده صورت می گیرد.

خشونت در خانواده در ميان تمام طبقات اجتماعی، گروه های قومی، نژادی و با هر نوع شیوه زندگی رخ می دهد و می تواند جسمی، جنسی، روانی يا عاطفی باشد.

سوءاستفاده مالی و محدود کردن فرد نيز از جمله مشخصه های ديگر خشونت خانگی است. ملل متحد می گوید از هر ده زن در جهان ۷ آن و از هر چهار زن حامله یکی آن مورد خشونت قرار می گیرد:

"این خانم آلمانی می گوید بدترین زمان، دوران حاملگی من با طفل اولم بود. در حالیکه روز های زایمان من نزدیک شده بود شوهرم چنان با فشار مرا تیله کرد که از چوکی پائین افتادم وقتی ازجا بلند شدم مرا دنبال کرده و با مشت و لگد بر جانم افتاد. وقتی به زمین افتادم شروع به خفه کردنم نمود."

زنان شرقی هم از این بلای خانمان سوز در عذاب می باشند. یک زن ایرانی می گوید "ظلم های که من تحمل کرده ام یکبار نه بلکه صد ها بار، آتش سوزانی را در قبلم ایجاد کرده است."

یک زن عرب می گوید "شوهرم چنان مرا زد که پوست ام پاره شده و خون به همه طرف فوران زد."

خشونت جنسی یکی دیگر از خشونت های معمول علیه زنان است.

گزارش ملل متحد می گوید ۵۰ در صد از این نوع خشونت ها علیه دخترانی صورت میگیرد که سن شان کمتر از ۱۶ سال است.


زنان قربانی خشونت لفظی

بر اساس این گزارش ۶۰۳ ملیون زن در کشور های زندگی می کنند که خشونت علیه زنان در آن کشور ها از نظر قانونی جرم نیست. ماریا املیا از مکسیکو می گوید قربانی خشونت های لفظی شوهرش می باشد.

خانم املیا می گوید "رفتار او با من مانند رفتار با حیوانات است. با الفاظ بسیار زشت با من صحبت میکند. میگوید که من بدرد هیچ کاری نمی خورم، میگوید من زباله هستم. چیز های بمن میگوید که حتی گفتنش برایم دشوار است."

سازمان صحی جهان گزارش داده است که یک بر سوم زنان جهان قربانی خشونت اند و این مساله یک مشکل جدی صحی را هم ببار آورده است.

زنانی که از جانب همسر، برادر، پدر و یا دوست پسر خود مورد خشونت قرار میگیرند بیشتر آثار ضرب جسمانی آن هویدا میباشد، مثل شکستگی دست و یا پا و یا قبرغه، و کبودی در بدن و گاهی هم زایمان برایشان مشکل می شود.

گزارش این سازمان حاکی است که ۳۸ در صد از زنانی که تحت خشونت قرار میگیرند توسط افراد نزدیک به خودشان کشته می شوند.

در سالی که گذشت قضایای برجسته تجاوز جنسی گروهی بر یک دختر در هند که در اثر آن جان باخت و هم در افریقای جنوبی که یک دختر توسط دوست پسر خود کشته شد، توجه جهانی را به خشونت علیه زنان و نیاز به جلوگیری و محو این نوع خشونت ها، جلب کرد.

سازمان جهانی صحت دستور العمل های را در دسترس کارکنان صحی که با زنان تحت خشونت قرار گرفته مواجه می شوند، قرار داده است. مخصوصاً کمک های درمان روانی که نیاز مبرم به آن دیده می شود.

ملل متحد می گوید باوجود تمام این آلام، تعداد زیادی از زنان در سراسر جهان مصمم اند تا آثار این خشونت ها را از روح و روانشان بزدایند.

یک زن افریقایی می گوید آسان نیست که فراموش کنید، اما من میخواهم فراموش کنم و ببخشم، زیرا نمی خواهم در داخل روان خود زندانی باشم.

در افغانستان با وجود فرمان تقنینی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، شورای ملی آن کشور به‌ دلیل اختلاف نظر میان اعضای آن، نتوانست قانون منع خشونت علیه را تصویب کند. این قانون تقنینی در حال حاضر قابل اجرا می‌باشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG