لینک های دسترسی

Breaking News

زنان هم به قاچاق مواد مخدر در افغانستان روی آورده اند


យុវជន​ប៉ាគីស្ថាន​ជិះ​ទោង​វិល​នៅ​សួន​កម្សាន្ត​ Lake View ក្នុង​រដ្ឋធានី​អ៊ីស្លាម៉ាបាដ​ក្នុង​ថ្ងៃទី​ពីរ​នៃ​ពិធីបុណ្យEid al-Fitr ​​ដែល​អបអរ​ថ្ងៃបញ្ចប់នៃ​ទិវា Ramadan។
យុវជន​ប៉ាគីស្ថាន​ជិះ​ទោង​វិល​នៅ​សួន​កម្សាន្ត​ Lake View ក្នុង​រដ្ឋធានី​អ៊ីស្លាម៉ាបាដ​ក្នុង​ថ្ងៃទី​ពីរ​នៃ​ពិធីបុណ្យEid al-Fitr ​​ដែល​អបអរ​ថ្ងៃបញ្ចប់នៃ​ទិវា Ramadan។

سارنوالی اختصاصی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر در چهار ماه گذشته بیشتر از ۳۰۰ دوسیه قاچاقچیان مواد مخدر را بررسی کرده است.

یافته های این اداره نشان می دهد که زنان هم به قاچاق مواد مخدر روی آورده اند. به گفتۀ این سارنوالی، برخی از مسوولان خدمات عامه یا مامورین دولتی تا سطح جنرالان هم در انتقال مواد مخدر مبادرت ورزیده اند.

باز محمد حسین خیل، رئیس سارنوالی اختصاصی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر علاوه کرد که در چهار ماه گذشته دوسیه های ۳۲۸ نفر از مظنونین را بررسی کرده اند که از پرچون فروشان زیر پول سوخته کابل گرفته تا قاچاقبران کلان از ولایت کندهار، ننگرهار و هلمند می باشد.

به گفتۀ این منبع، در این اواخر یک تعداد زنان هم به قاچاق مواد مخدر روی آورده اند. آنان پستان بندهای خاص را تهیه کرده اند که از آن برای انتقال مواد مخدر زیر لباس استفاده می کنند.

به اساس گزارش ها در چهار ماه گذشته هشت زن دستگیر گردیده که دو تن آنها شهروند ایران است.

این در حالیست که پژوهشگران علوم اجتماعی در مورد روی آوردن زنان به قاچاق مواد مخدر به دو عوامل افت ارزشها در ۱۴ سال اخیر و میزان بلند فقر در کشور اشاره می کنند.

فقر عامل اصلی قاچاق مواد مخدر

میاگل وثیق، تحلیلگر مسایل اجتماعی و سیاسی می گوید "فیصدی زیادتر فقر می تواند تاثیرخود را داشته باشد، ارزشها هنوز هم تا حدی زنده است و بسیار کم کسی این ارزشها را زیر پا بکنند ولی بیشتر فقر و ناداری سبب میشود که زنان به اینگونه مسایل رو بیاورند."

از سوی دیگر، یافته های سارنوالی اختصاصی نشان می دهد که در میان مظنونین قاچاق مواد مخدر، منسوبین و مسولان خدمات عامه تا سطح جنرال هم موجود می باشد که با استفاده از وظایف دولتی به قاچاق مواد مخدر مبادرت ورزیده اند.

طبق یافته های این سارنوالی حتی از وسایل و وسایط جنگی نظامی چون هانوی و رینجر در انتقال مواد مخدر استفاده کرده اند.

به اساس خبر نامۀ سارنوالی اختصاصی در چهار ماه گذشته سه تن هیرویین، بیش از نیم تن مرفین، ۷۳ عراده و حدود ۲۴۰ میل سلاح خفیف از نزد قاچاقبران ضبط گردیده است.

آقای حسین خیل، درمورد دخیل بودن مامورین دولتی به قاچاق مواد مخدر می گوید "یک تعداد موظفین خدمات عامه از وظایف خود سو استفاده نموده به قاچاق مواد مخدر مبادرت میورزند ، یک جنرال در بغلان با دو تن گرفتار شد و دوسیه وی بررسی شده برای حکم نهایی به محاکم فرستاده شده است."

رییس سارنوالی اختصاصی در مورد استفاده از وسایط بزرگ نظامی مانند هاموی (نوعی موتر زره نظامی) و رینجر گفت که از موتر هاموی که برای شرکت در جنگ بدخشان فرستاده شده بود اما برای انتقال مواد مخدر از بدخشان تا مزارشریف استفاده شد و بالاخره این موترها در ولایت سمنگان توسط پولیس مبارزه با مواد مخدر کشف و ضبط گردیده و به مرکز انتقال داده شد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG