لینک های دسترسی

Breaking News

قرضه های کوچک و رشد صنایع دستی در بامیان


بازدید دخترک خورد سال از نمایشگاه سه روزه صنایع دستی در مرکز ولایت بامیان
بازدید دخترک خورد سال از نمایشگاه سه روزه صنایع دستی در مرکز ولایت بامیان

یک نمایشگاه سه روزه صنایع دستی و تولیدات محلی در ولایت بامیان گشایش یافته است. دراین نمایشگاه صد ها زن صنایع دستی منحصر به بامیان را برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته اند.

ولایت بامیان مانند سایر ولایات افغانستان صنایع دستی منحصر به خود را دارد. نمد، قالین، گلیم، خورجین، فرش‌ های سنتی، خامک و گلدوزی از معروف ترینِ این صنایع ‌اند که از شهرت خوبی برخوردار اند.

این نمایشگاه نسبتاً بزرگ صنایع دستی و تولیدات محلی زنان به ابتکار اداره صنایع روستایی بامیان در مرکز آن ولایت برگزار شده است و صد ها زن تجارت پیشه از سراسر بامیان، تولیدات محلی شان را برای بازدید کنندگان، به نمایش گذاشته اند.

نمای از بازارچۀ هنر (بازار زنانه)
نمای از بازارچۀ هنر (بازار زنانه)

بانوان تجارت پیشه که انواع مختلف محصولات دستی شانرا در بازارچه هنر( بازار زنانه) به نمایش گذاشته اند، می گویند که نسبت به هر سال دیگر تقاضای مشتریان داخلی و خارجی به محصولات محلی و صنایع دستی بامیان افزایش یافته است.

بهبود وضیعت اقتصادی در بامیان

غلام نبی جهش، رئیس دفتر برنامه انکشاف صنایع روستایی بامیان، می گوید که هدف راه اندازی این نمایشگاه، رشد صنعت دستی و بهبود اقتصاد مردم بامیان است.

آقای جهش در مورد گفت: "این نمایشگاه برای بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدات محلی زنان راه اندازی شده است که خوشبختانه شمار زیادی از افراد در سال‌های اخیر در روستاهای دوردست بامیان صاحب حرفه شده اند."

آقای جهش همچنین می گوید که در گذشته شماری از خانم ها توانایی خرید مواد خام را برای تولیدات دستی شان نداشتند، اما حال آنان به قرضه های کوچک برنامۀ ملی انکشاف صنایع روستایی دسترسی پیدا کرده اند و کسب کار شان را رونق داده اند. به گفتۀ آقای جهش، در سال‌ های اخیر، قرضه های کوچک برای دو هزار خانم، شرایط اشتغال و در آمد مالی را فراهم کرده است.

به گفتۀ آقای جهش مقدار قرضه های کوچک از ده هزار افغانستان شروع تا سی هزار افغانی می رسد و معیاد بار پرداخت، از یک ماه تا شش ماه می باشد. این قرضه به آنعده از انجمن های تجارتی پرداخت می گردد که حد اقل ده خانم که قادر به تولیدات دستی اند، در آن عضویت داشته باشد.

در دو سال اخیر، برای بیش از سی انجمن تجارت‌ های کوچک زنان در این ولایت، دکان توزیع شده است تا تولیدات محلی و صنایع دستی شان را در آن بازار کوچک زنانه بره صورت دوامدار، به نمایش بگذارند.

شماری از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و محصولات محلی در بامیان می‌گویند که درسال‌ های گذشته صنایع دستی آنان با رکود مواجه بود؛ اما امسال تقاضا برای تولید و خرید این محصولات افزایش یافته است و دلیل عمدۀ آن، تقاضای در سایر کشور ها است.

بانوان تجارت پیشۀ بامیان می گوید که صنایع آنان رشد کرد، اما به کمک بیشتر نیاز دارند
بانوان تجارت پیشۀ بامیان می گوید که صنایع آنان رشد کرد، اما به کمک بیشتر نیاز دارند

محسنه، یکی از فروشندگان صنایع دستی در بامیان، می‌گوید که تقاضا برای این صنایع دستی در بازارهای خارجی به‌ ویژه امریکا، آلمان و تا حدودی در هند به ‌صورت روز افزونی در حال افزایش است. او قرضه های کوچک را در رشد صنایع بامیان، مهم تلقی می کند.

خانم محسنه افزود: "قبلاً کسی ما را پول قرض نمی‌داد. اما با قرضه‌ های کوچک اداره صنایع دستی کار های ما رونق یافت و فعلاً یک غرفه دارم که تمام مخارج زندگی ما از آن طریق تامین می‌شود."

زنان تجارت پیشه خوشبین اند که رشد صنایع دستی آنان و همکاری حکومت در زمینۀ بازاریابی در خارج از افغانستان بهبود اقتصادی خانواده‌ های این ولایت را در قبال دنبال دارد و آنان را به خودکفایی اقتصادی می‌رساند.

بامیان،خلاقیت و توجه بیشتر

تولیدات خلاقانه محلی و صنایع دستی بامیان در سال گذشته چشم گیر بوده است و این رشد سبب شد تا این ولایت عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان را کسب کند.

با آنهم، شماری از بانوان که پیشۀ تولید صنایع دستی را دارند، از حکومت خواستار توجه بیشتر به این تولیدات محلی اند و می‌گویند که هنوز هم کارهای اندک برای رشد و بازاریابی صنایع دستی بامیان صورت گرفته است.

ذاکره یکی از تولید کنندگان صنایع دستی می‌گوید: "ما از بخش‌ های مربوطه و حکومت می‌خواهیم تا کمک‌ های بیشتر برای ما صورت گیرد. نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بیشتر برگزار گردد تا فعالیت‌های ما رونق یابد".

فراهم آوری قرضه های کوچک موجب رشد صنایع دستی بامیان شده است.
فراهم آوری قرضه های کوچک موجب رشد صنایع دستی بامیان شده است.

در حال حاضر، در سطح ولایت بامیان ۴۶ انجمن کوچک صنایع دستی فعال است. مسئوولین محلی می‌گویند که در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی صنایع دستی بامیان طرفداران خاصی را به خود جلب کرده است.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان، می‌گوید که حکومت محلی نیز خواهان افزایش عرضۀ بیشتر صنایع دستی این ولایت به کشورهای خارجی است و ادعا می کند که در زمینه برنامه‌ هایی را روی دست دارد.

آقای زهیر در مورد گفت: "ما با کشور های مختلف که علاقمند صنایع دستی بامیان اند هماهنگی خواهیم کرد و زمینه را بهتر فراهم می‌کنیم تا مارکیت‌ های ثابت و سیار در داخل و خارج از کشور برای صنایع دستی بامیان فراهم گردد".

به گفته ای مسئولان برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی ولایت بامیان درحال حاضر ۴۵ نهاد کوچک تجاری زنانه و ۲۴۶ گروپ کاری زنانه در زمینه رشد صنایع دستی بامیان در این ولایت کار می‌کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG