لینک های دسترسی

Breaking News

حق زنان در صفوف پولیس افغانستان تلف می شود


یک قانونگذار افغان می گوید که بیشترین حقوق زنان در صفوف پولیس تلف می شود و آنها زیر فشار های مختلف روانی قرار دارند.

ذکیه ذکی، جنرال پیشین پولیس و عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می گوید که این امر باعث دلسردی زنان دیگر شده که می خواهند با نیرو های پولیس بپیوندند.

در عین حال، وزارت داخله خبر می دهد که به خاطر جلب و جذب بیشتر زنان در صفوف پولیس و بلند بردن ظرفیت آنان یک پالسی جدید را تدوین کرده است.

سید عمر صبور معاون ریاست جنسیت و حقوق بشر وزارت داخله به رادیو آشنا گفت که به اساس پالسی جدید قرار است در چند سال آینده تا ده هزار زن به صوف پولیس جذب شود.

آقای صبور به همه جانبه بودن برنامۀ تازه افزوده به رادیو آشنا گفت "در مجموع آموزش شان، جلب و جذب شان حتا هر موضوع دیگر که در رابطه به حقوق خواهران می باشد، تعداد شان باید حد اقل از ده هزار کم نباشد، این ده هزار را ممکن در دراز مدت جذب کنیم."

اما زنان فعال و اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از کند بودن روند جلب و جذب زنان در صفوف پولیس انتقاد می کنند و می گویند در حالی که نیاز شدید به پولیس زن احساس می شود وزارت داخله در این عرصه توجه جدی نکرده است.

پولیس زن، یاز مبرهن

خانم ذکی به رادیو آشنا گفت می گوید در شرایط کنونی که مخالفین دولت از زنان نیز بخاطر اجرای حملات تخریبی استفاده میکنند به پولیس زن بیشتر از هر زمانی نیاز احساس می شود.

این قانونگذار افغان با انتقاد از کارکردگی وزارت داخله در مورد به رادیو آشنا معلومات داده گفت "با تاسف که به شکلی که خواست ما است، از مردم و جامعه جهانی است و کمک های که صورت گرفته تا هنوز وزارت داخله نتوانسته همین تعداد زنانی را که تا پنج هزار است جذب کند."

در یک تلاش دیگر به خاطر افزایش شمار زنان در صفوف پولیس وزارت داخلۀ افغانستان می گوید که شماری از دانش آموزان اکادمی پولیس را به ترکیه می فرستد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله این خبر را با رادیو آشنا تائید کرده گفت "تا دو هفته دیگر ۱۲۰ محصل خانم به کشور ترکیه بروند و در عین زمان روی برنامه های آموزشی کار جدی می شود، تقویه نقش خانم ها در پولیس و حضور شان به گونه گسترده و با قدرت در پولیس."

آموزش های مسلکی

به اساس معلومات این وزارت، قبل از این نیز بیش از ۱۰۰ زن را به خاطر گرفتن آموزش های مسلکی در بخش پولیس به مصر و کوریا اعزام کرده بودند که دوباره به کشور برگشته و مصروف ایفای وظیفه اند.

مقامات وزارت داخله افغانستان رقم زنانی را که تا کنون در به صفوف پولیس پیوسته اند بیش از دو هزار تن می گویند.

در پاسخ به این انتقاد ها معاون ریاست جندر وزارت داخله گفت که در حال حاضر تا سطح معاونین زنان در بخش های مختلف در صفوف پولیس اجرای وظیفه می کنند.

سید عمر صبوری به رادیو آشنا گفت آنها می خواهد در تمام سطوح رهبری وزارت زنان حضور پیدا کنند و افزود که عنقریب یک زن را به عنوان آمر یکی از حوزه ها معرفی خواهند کرد.

وزارت داخلۀ افغانستان در حالی خبر تلاش های افزایش زنان را در صفوف پولیس خبر می دهد که چندین منسوب پولیس زن – به ویژه در جنوب افغانستان – هدف قرار گرفته اند.

در آخرین حمله علیه پولیس زن در افغانستان، سارن اسلام بی بی، فرماندۀ چهل منسوب پولیس زن در ولایت هلمند در ماه سرطان امسال توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.
XS
SM
MD
LG