لینک های دسترسی

Breaking News

دوای تحریک میل جنسی زنان به بازار می آید


شماری از متخصصان مفاد دوای جدید را کم و زیان آن را بیشتر خوانده اند
شماری از متخصصان مفاد دوای جدید را کم و زیان آن را بیشتر خوانده اند

پس از تلاش و جنجالهای فراوان، سرانجام مشاوران ادارۀ مواد غذایی و دوایی ایالات متحده امریکا به پیشنهاد تولید نخستین دارو برای مبارزه با بی میلی جنسی زنان رای موافق دادند.

داروی جدید به نام "فلیبنسرین" به زنانی تجویز خواهد شد که بی میلی جنسی آنان ناشی از عوامل دیگر چون بیماری یا مشکلات روانی و عاطفی نباشد. ادارۀ مواد غذایی و دوایی امریکا گفته است که داکتران می توانند پس از تشریح عوارض جانبی این دوا، آنرا برای نیازمندان تجویز کنند.

نشر این خبر بی درنگ با استقبال سازمان های مدافع حقوق زنان روبرو شد که تجویز داروی همتای "ویاگرا" را به زنان، گامی به سوی برابری جنسی زنان تلقی می کنند، چون تاثیر درمان کنندۀ ویاگرا برای مشکلات جنسی زنان تا هنوز روشن نشده است.

ویاگرا یا سلدنافیل که انقلابی را در دنیای طب برپاکرد، عمدتاً برای درمان مشکل خیزش آلۀ تناسلی مردان کاربرد دارد. این دوا در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد و در سال ۲۰۱۲ فروش آن به بیش از دو میلیارد دالر می رسید.

اما ویاگرا مصوون نبوده و در شرایط خاص می تواند در کنار سایر عوارض جانبی، سبب حالات عاجل چون کاهش آنی فشار خون، خیزش دوامدار و شدیداً دردناک آلۀ تناسلی مردانه و حتا از دست دادن ناگهانی حس بینایی و شنوایی شود.

"حساب برابر"

گروهی از زنان زیر شعار "حساب برابر" کمپاینی را برای تجویز "فلیبنسرین" راه انداخته و ادارۀ مواد غذایی و دوایی ایالات متحده را به اعمال تبعیض جنسیتی متهم کرده بودند، چون این اداره در سال ۲۰۱۰ با تجویز "فلیبنسرین" مخالفت کرده بود.

ادارۀ مواد غذایی و دوایی ایالات متحده چند هفتۀ دیگر وقت دارد تا در مورد تولید این دوا برای عرضۀ عمومی تصمیمگیری کند. این ادارۀ در همچو موارد از نظر مشاورانش پیروی می کند، اما برخی مشاوران گفته اند که با اکراه رای مثبت داده اند، زیرا از دید آنان فایدۀ فلیبنسرین کم و زیان آن بسیار است.

در همین حال شماری از گروه ها و افراد حتا برخی گروه های مدافع حقوق زنان از کمپاین "حساب برابر" انتقاد کرده و آنرا "تلاش بی سرانجام برای گرفتن جواز تولید دوای نامناسب زیر شعار حقوق زنان" عنوان کرده اند.

فلیبنسرین روز یکبار موقع خواب مصرف می شود و با تاثیر گذاشتن بر میزان تولید برخی مواد کیمیایی در مغز، مانند سراتونین و دوپامین، عمل می کند. آزمایش های کلینیکی نشان داده است که تجویز این دوا سبب افزایش میل جنسی زنان شده است.

اما آنچه درمورد این دوا نگران کننده است خطرهای جانبی آن مانند کاهش فشار خون، ضعف و بیهوشی، استفراغ و خواب آلودگی است. این عوارض با مصرف مشروبات الکولی و دوا های ضد بارداری افزایش می یابد.

XS
SM
MD
LG