لینک های دسترسی

Breaking News

نخستن رقابت اسکی زنان در بامیان برگزار شد


یک دختر اسکی باز افغان در بامیان
یک دختر اسکی باز افغان در بامیان
هشت تن از زنان کابل، بامیان و افغان های مقیم خارج روز شنبه در یک رقابت اسکی در منطقۀ گنبدک واقع در جنوب غرب مرکز بامیان شرکت کردند که یک اسکی باز بامیانی برندۀ این رقابت شد.

سیما حیدری، زن افغان مقیم فیلند که برای اشتراک درمسابقه اسکی به بامیان آمده است به رادیو آشنا گفت که پیامش برای دیگر زنان این است که آنان تنها برای کار هایی خانه خلق نشده اند و می توانند ورزش نیز کنند.

رشتۀ ورزشی اسکی از دو سال به این سو در بامیان رواج یافته است که دراین اواخر زنان نیز با علاقه مندی ویژه در رقابت های این بازی سهم می گیرند.

امیرفولادی، مسئول برنامه های گردشگری بنیاد آغاخان در کابل می گوید که هدف ازبرگزاری این مسابقات بین زنان و اسکی بازان افغان و خارجی که روز گذشته برگزار شد، ترویج فرهگ اسکی و معرفی زمینه های گردشگری در بامیان می باشد.

ناهید اسکی باز دیگری از کابل و برندۀ مقام سوم این رقابت می گوید که در آینده در نظر دارد تا در رقابت های بین المللی شرکت کرده و برای افغانستان افتخار کمایی کند.

رونق گردشگری در بامیان

چندین اسکی باز خارجی که در دو سال گذشته درکوه های بامیان اسکی کرده اند درکتابی زیر نام اسکی در بامیان آن ولایت را مناسبترین مکان برای بازی اسکی عنوان کرده اند.

ازسویی هم مسئولین حکومتی می گویند که برعلاوه جاذبه های گردشگری بامیان، وضعیت خوب امنیتی در آن ولایت سبب جذب سیاحان خارجی وعلاقمندی زنان افغان به بازی اسکی شده است.

فاطمه کاظمی، رئیس امور زنان بامیان به رادیو آشنا گفت که بر علاوۀ وضعیت خود امنیتی در بامیان، خوشبختانه که ممانعت فرهنگی برای زنان در آن ولایت وجود ندارد و آنان می توانند در عرصه های مختلف مشارکت و سهمگیری داشته باشند.

با این حال مسئولین بخش توسعه صنعت گردشکری در افغانستان برگزاری انتخابات و خروج نیرو های خارجی را از آن کشور به عنوان دو چالش عمده برسر راه صنعت گردشگری می پندارند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG