لینک های دسترسی

Breaking News

امدادرسانان بشری، قربانیان دیگر جنگ و اضطرار


تنها ۳۲ کارمند محو پولیو در پاکستان کشته شده است
تنها ۳۲ کارمند محو پولیو در پاکستان کشته شده است

به یادبود از روز جهانی بشردوستی، موسسات بین المللی از آن عده کارمندان بشری یاد آوری می کنند که جان شان را در هنگام اجرای وظیفه از دست داده اند یا اینکه مجروح شده اند.

مجمع عمومی ملل متحد در دسمبر ۲۰۰۸، تاریخ ۱۹ اگست را به یادبود از حملۀ دهشت افگنی سال ۲۰۰۳ بر دفتر مرکزی ملل متحد در شهر بغداد عراق، به حیث روزجهانی بشری اعلان کرد. درین حمله ۲۲ کارمند ملل متحد به شمول سرگیو ویرا دی میلو رئیس ماموریت آن سازمان در عراق کشته شد.

احمد فوزی سخنگوی ملل متحد در ژنیو در آن زمان سکرتر مطبوعاتی میلو بود. فوزی می گوید که آن روز برای همیش در ذهن اش باقی مانده است زیرا به گفتۀ وی در آن روز پی برده شد که ملل متحد نیز هدف حملات دهشت افگنی قرار گرفته است.

از آن روز به بعد، حملات برضد کارمندان امدادرسان بشری برای حالات اضطرار رو به افزایش نهاد و معمول شد. سازمان جهانی صحت کمپاینی را راه می اندازد تا توجه را به حملات دوامدار به کارمندان مراقبت های صحی و تسهیلات صحی معطوف کند.

سازمان جهانی صحت گزارش می دهد که تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۰۳ کارمند مراقبت صحی در ۳۲ کشور کشته شده و ۹۵۸ کارمند دیگر زخمی شده است. رودی کونیکس مسوول ادارۀ مدیریت خطرات عاجل و پاسخگویی بشری سازمان جهانی صحت می گوید که کارمندان مراقبت های صحی و تسهیلات آن اداره تحت حملات منظم و دوامدار در ساحات درگیر جنگ می باشد.

کونیکس می گوید که تنها در یمن در چند ماه اخیر ۳۰ شفاخانه مورد حمله قرار گرفته و ۱۴ کارمند صحی زخمی و پنج کارمند دیگر طبی کشته شده است. او افزود که وضعیت همگون در سوریه، عراق، جمهوری افریقای مرکزی، اوکراین و سودان جنوبی نیز وجود داشته است.

اما، تنها جنگ یگانه تهدید نیست که کارمندان صحی با آن روبرو اند. سازمان جهانی صحت گزارش می دهد که در غرب افریقا ۸۷۵ کارمند صحی مصاب ایبولا شده و جان شان را از دست داده اند.

تلاش کارمندان بشری سبب شده است که شمار موارد پولیو در سرتاسر جهان ۹۹ درصد کاهش یافته است. اما این دستآورد با پرداخت بهای سنگین نایل آمده است. سازمان جهانی صحت گزارش می دهد که بیش از ۱۰۰ کارمند صحی در جریان کمپاین محو پولیو مورد حمله قرار گرفته اند که از آن جمله تنها ۳۲ رضاکار برنامۀ محو پولیو در پاکستان کشته شده است.

گزارشگر: لیزا شلاین

برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG