لینک های دسترسی

Breaking News

چین بزرگترین تلسکوپ دنیا را به کار انداخت


تلسکوپ جدید با قطر دهانۀ ۵۰۰ متر در پنج سال ساخته شد
تلسکوپ جدید با قطر دهانۀ ۵۰۰ متر در پنج سال ساخته شد

بزرگترین رادیو تلسکوپ روز یکشنبه در چین به فعالیت آغاز کرد تا سگنال‌های ستاره‌گان، کهکشان‌ها و شاید هم نشانه‌های زنده‌گی را در قلمرو فراتر از زمین جستجو کند.

قطر دهنۀ این تلسکوپ ۵۰۰ متر است و برای ساختن آن که پنج سال را در بر گرفت کم و بیش ۱۸۰ میلیون دالر مصرف شده است.

پیش از این بزرگترین تلسکوپ جهان در پورتوریکو توسط ایالات متحدۀ امریکا ساخته شده بود که قطر دهنه آن ۳۰۰ متر است.

چین میلیاردها دالر را صرف پروژه های فرازجویانۀ علمی به شمول برنامۀ تحقیقات فضایی خود کرده است. برنامۀ فضایی چین از سوی قوای نظامی آن کشور مدیریت می‌شود.

کیان لی، پژوهشگر در اکادمی ملی تحقیقات فضایی چین در پیوند با فعالیت تلسکوپ جدید به تلویزیون دولتی آن کشور گفت که اکنون دانشمندان چینی جستجو می‌کنند که آیا تمدن و حیات فراتر از زمین نیز وجود دارد یا خیر.

ایجاد فضای ساکت در شعاع پنج کیلومتری این تلسکوپ سبب شد که ۸۰۰۰ هزار نفر از هشت روستای اطراف این مرکز به ساحات دیگر نقل مکان داده شوند.

تلویزیون دولتی چین پس از آزمایش این تسلکوپ گزارش داد که دستگاه یاده شده سگنال‌های رادیویی را از ستاره‌گانی دریافت کرد که ۱۳۵۱ سال نوری از زمین فاصله دارند.

چین در اوایل ماه روان دومین ایستگاه فضایی خود را به نام تیان گونگ ۲ به کار انداخت تا راه را برای انجام ماموریت فضایی چین به کرۀ مریخ هموار سازد. قرار است این ماموریت در سال‌های آینده آغاز شود.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG