لینک های دسترسی

Breaking News

اوسط عمر افغانها شش سال افزایش یافته است


تفاوت اوسط عمر بین اروپایی‌ها و افریقایی‌ها ۱۷ سال شده است.
تفاوت اوسط عمر بین اروپایی‌ها و افریقایی‌ها ۱۷ سال شده است.

احصائیه ها نشان می دهد که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ اوسط عمر بشر پنج سال افزایش یافته است که از سالهای ۱۹۶۰ تا کنون بی پیشینه می باشد، اما در این میان نابرابری های بزرگ میان کشورهای انکشاف یافته و درحال رشد وجود دارد.

گزارش جدید سازمان جهانی صحت نشان می دهد که اوسط عمر شهروندان ۱۲ کشور پیشرفتۀ جهان ۸۲ سال تخمین شده است، حالانکه اوسط عمر در ۲۲ کشور درحال رشد کمتر از ۶۰ سال است.

آمار سازمان جهانی صحت نشان می دهد که اوسط مجموعی عمر در افغانستان از سال ۲۰۰۰ میلادی (۵۵ سال) تا سال ۲۰۱۳ میلادی (۶۱ سال) بهبود قابل ملاحظه یافته است.

اوسط عمر زنان در افغانستان ۶۲ سال و اوسط عمر مردان در آن کشور ۶۰ سال خوانده شده است که هنوز هم از رهگذر طول عمر شهروندان، این کشور در رده های پایانی فهرست جهانی قرار گرفته است.

بهبود وضعیت اقتصادی، دسترسی به خدمات صحی و گسترش سواد از جمله عواملی دانسته می شوند که در افزایش اوسط عمر انسانها موثر اند.

تفاوت ها

مردم سویس، آیسلند، آسترالیا، سویدن و اسرائیل بر اساس این احصائیه بلندترین اوسسط عمر را دارند، حالانکه چاد، ساحل عاج، جمهوری افریقای مرکزی، انگولا و سیرالیون در پایانترین رده‌های فهرست قرار گرفته اند.

باآنکه این پنج کشور افریقایی در قعر فهرست رده بندی قرار گرفته است، سازمان جهانی صحت گزارش داده است که از سال ۲۰۰۰ به اینسو، افریقا شاهد افزایش چشمگیر حد اوسط عمر بوده است.

تایس بویرما مسوول بخش معلومات، اسناد و تحقیق سازمان جهانی صحت می گوید که افزایش بیش از نُه سال، اکنون اوسط عمر افریقایی‌ها را به ۶۰ سال رسانده است. او گفته است که دلیل عمدۀ آن بهبود صحت اطفال، پیشرفت در مجادله با ملاریا و دسترسی گسترده تر مبتلایان HIV به دواهای ضد رترو وایرس بوده است.

او به صدای امریکا گفت که با وصف تفاوت گسترده میان اوسط عمر اروپایی‌ها (۷۸ سال) و اوسط عمر افریقایی‌ها (۶۱ سال) در سال ۲۰۱۵، اکنون تلاش برای کم ساختن این تفاوت جریان دارد. در سال ۲۰۰۰ این تفاوت پنج سال بود.

به گونۀ اوسط، این گزارش حاکی است که عمر زنان تقریباً در تمام کشورهای جهان درازتر از عمر مردان تثبیت شده است. اوسط مجموعی عمر زنان نزدیک ۷۴ سال است که از اوسط مجموعی عمر مردان در جهان حدود چهار و نیم سال بیشتر است.

XS
SM
MD
LG