لینک های دسترسی

Breaking News

انعکاس احتجاجات خشونت بار افغانستان در مطبوعات جهان


انعکاس احتجاجات خشونت بار افغانستان در مطبوعات جهان
انعکاس احتجاجات خشونت بار افغانستان در مطبوعات جهان

ویب سایت انترنتی یاهو دات کام از قول آژانس خبری فرانس پرس می نویسد قصر سفید روز دوشنبه اعلام داشت که سوزانیدن قرآن عظیم الشان یک عمل خلاف ارزش های امریکا می باشد و همچنان این عملِ یک کشیش امریکایی در فلوریدا کشتن مامورین بیگناه ملل متحد را درمزار شریف توجیه کرده نمی تواند.

آژانس خبری فرانسه از قول جی کارنی نطاق قصر سفید می نویسد که می گوید ما به طور مطلق سوزانیدن قرآن کریم را محکوم می کنیم. این کار با ارزشهای ما منحیث امریکایی ها مطابقت ندارد. ولی درعین حال این نطاق گفته است که کشته شدن ٢٢ تن منجمله هفت تن از کارمندان ملل متحد درخشونت های مزار شریف به هیچ وجهه توجیه کننده این عمل شده نمی تواند.

ویب سایت یاهو دات کام درادامه نوشته است که تبصرۀ قصر سفید به اساس یک یادداشت اوباما انتشار می یابد که بروز شنبه عمل تیری جونز را تقبیح کرد. انتشار این یادداشت از جانب رئیس جمهور امریکا باعث توقف خشونت ها درافغانستان شده نتوانست. اوباما گفته است که بی حرمتی به قرآن کریم یک عمل خیلی تعصب آمیز بوده و ناشی از عدم تحمل دیگران می باشد.

ویب سایت یاهو دات کام از قول رئیس جمهور امریکا می نویسد که هیچ مذهبی اجازه نمی دهد جان یک نفر بیگناه گرفته شود. جنرال پترییس قوماندان قوتهای امریکا و ناتو در افغانستان نیز گفته است که سوزانیدن قرآن شریف که باعث بروز خشونت ها درافغانستان گردید برای عساکرامریکایی خطررا افزایش می بخشد. او گفته است که بی حرمتی به قرآن عظیم شان یک کارفوق العاده نامطلوب وناشی از تعصب می باشد.

یاهو دات کام از زبان کشیش فلوریدا می نویسد که او خود را مقصر همه این کشتارها نمی داند. او گفته است که افراد افراطی مسلمان می خواهند از این واقعه به نفع خویش استفاده کنند.

***

واشنگتن پوست درشماره چهارم اپریل خویش درمورد نقش حامد کرزی در اعتراض علیه سوزانیدن قرآن کریم که نمایانگر اختلاف میان او و امریکا است می نویسد که درروز دوم احتجاجات در قندهار که تعداد دیگری نیز به کام مرگ رفتند حامد کرزی گوشی تلفون را برداشته با ملایی که عامل این احتجاجات بود سخن گفت.

انعکاس احتجاجات خشونت بار افغانستان در مطبوعات جهان
انعکاس احتجاجات خشونت بار افغانستان در مطبوعات جهان

واشنگتن پوست از قول مامورین دفتر رئیس جمهورافغانستان می نویسد که حامد کرزی به مولوی حبیب الله یکی از امامان قندهار است و رهبری این احتجاجات را به عهده داشت گفت که او حتی ده روز قبل با قوت تمام عمل تیری جونز کشیش مسیحی را که این عمل را انجام داده است تقبیح نموده است. مولوی حبیب الله با این کلمات کرزی خیلی متعجب شده و گفت که آیا او واقعاً این کار را نموده است. بعد از این مکالمه تیلفونی تمام تشنج درقندهار خاتمه یافته ومردم راهی خانه های شان شدند.

روزنامه می نویسد به نظر اکثر ناظران درغرب نقش حامد کرزی دربرآشفته ساختن مردم منفی بوده است. به نوشته روزنامه آنها گفته اند قبل از این که حامد کرزی این مطلب را فاش سازد مردم از این واقعه خبر نداشتند و او بود که مردم را برآشفته ساخت.

واشنگتن پوست می نویسد کرزی بعد ازآن نیز به تقاضای خود مبنی برمحاکمه تری جونز دوام داد با آنکه درقوانین امریکا چنین عمل جرم گفته نمی شود. به قول واشنگتن پوست کرزی از اعضای کانگرس خواسته است تا آنها نیز این عمل را تقبیح نمایند.

***

روزنامه انترنتی ترند که برای مناطق قفقاز، ایران و منطقه به نشر می رسد در شماره اخیر خویش نگاشته است که ایران و روسیه به ضرورت همکاری های مشترک جهت آوردن ثبات در افغانستان تاکید کرده اند. این اظهارات دو کشور قبل از تدویر جلسه سازمان همکاری شانگهای ابراز می گردد.

ترند می نویسد که محسن پاک آیین مسؤول امور افغانستان در وزارت خارجه ایران و ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهورروسیه برای افغانستان باهم دیدار نموده و در مورد افغانستان گفتگو کرده اند. این مطلب را آژانس خبررسانی مهر بروز سه شنبه گزارش داده است.

ترند می افزاید که دربازدید این دو شخص به ضرورت مبارزه با قاچاق مواد مخدره و تروریزم تاکید شده است و ایشان خواستار استقرار امنیت در افغانستان شده اند. پاک آیین گفته است که تهران و ماسکو باید روی پلان مشترکی کار نمایند تا همکاری شان را درمورد افغانستان افزایش بخشند.

ترند می نویسد که یک وقتی آقای کابلوف سفیر اتحاد شوروی اسبق در افغانستان بوده است در گفتگویش با پاک آیین گفته است که ماسکو حاضر است تا با تهران درمورد اعاده صلح در افغانستان کار نماید.

ترند می نویسد که معینان وزارت های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است امروز باهم درمورد امنیت در افغانستان و مسئله تروریزم و قاچاق مواد مخدره بحث نمایند. این سازمان از جانب کشورهای چین، قزاقستان، قرغزستان، روسیه، تاجکستان و ازبکستان به میان آمد و کشورهای ایران، هند، منگولیا و پاکستان منحیث ناظرین درجلسات آن شرکت می ورزند.

XS
SM
MD
LG