لینک های دسترسی

Breaking News

گاردین: مرگ بن لادن فرصتی تازه به صلح در افغانستان می دهد.


گاردین: مرگ بن لادن فرصتی تازه به صلح در افغانستان می دهد.
گاردین: مرگ بن لادن فرصتی تازه به صلح در افغانستان می دهد.

روزنامه گاردین چاپ لندن در شماره روز شنبه خود تحت عنوان " مرگ بن لادن فرصت تازه یی به صلح در افغانستان میدهد " مقاله یی منتشر نموده که در آن آمده است در حال حاضر امکان روایت جدیدی از درگیری ها در افغانستان، به وجود آمده است .

نویسنده مقاله گاردین در ادامه نوشته اش می افزاید مناقشه در افغانستان جنگ روایتی جناح های درگیر از یک هدف مبهم، در مقابل یکدیگر می باشد.

در این مقاله آمده است برای ۳۰ سال، اسامه بن لادن بازیگر اصلی و نویسنده داستان جنگ در افغانستان بوده است. با از میان رفتن وی اکنون مجال تازه یی برای روایت و یا تعبیر دیگر این در گیری که مردم برای چی و چرا می جنگند ، به وجود آمده است .

در این نوشته روی نقش بن لادن و همراهان عرب تبارش در جهاد علیه نیرو های شوروی سابق تاکید شده و جنگ دهه ۸۰ در افغانستان زیربنایی پر اهمیتی برای تشکیل القاعده تعبیر گردیده است.

نگارنده مقاله روزنامه گاردین علاوه می کند بعد از آنکه طالبان قدرت را به دست آوردند؛ بن لادن به صفت ولی نعمت و ظاهراً یک ناظر غیر رسمی طالبان جا گرفت.

نویسنده می افزاید به نظر میرسد از سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ مشوره های نادرست بن لادن در عقب برخورد ها و اعمال طالبان نهفته باشد.

در این نوشته آمده است بعد از سال ۲۰۰۱ رهبران طالبان اختلاف نظر خویش را با بن لادن و هدف مورد نظر وی محرمانه، ابراز نمودند.

نویسنده مقاله در ادامه نوشته اش می نگارد از سال ۲۰۰۱ به این سو دو ماموریت در افغانستان دنبال می گردد، مبارزه علیه دهشت افگنی وایجاد صلح . اینک با پاک شدن صحنه از وجود بن لادن فرصت جدیدی برای خاتمه بخشیدن به منازعه درافغانستان به وجود آمده است .

XS
SM
MD
LG