لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های رهبران جهان به انتخابات افغانستان


سهمگیری زنان در انتخابات گسترده بود.
سهمگیری زنان در انتخابات گسترده بود.
حدود هفت میلیون افغان با وصف تهدید طالبان برای اخلال این روند، در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی شرکت کرد.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به مردم آن کشور تبریک گفت. آقای اوباما انتخابات دیروز در افغانستان را گام بزرگ و تاریخی در راستای گرفتن مسئولیت کامل افغانستان از افغان ها خواند.

ین کوبیش، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، انتخابات روز شنبه را یک روز خوب برای آینده افغانستان باثبات و متحد توصیف نمود. او گفت که افغان ها با وصفت تهدید امنیتی و وضعیت ناگوار جوی آرای خود را به صندوق ریختند و شهامت خود را نشان دادند.

کترین اشتون، رئیس مشی خارجی اتحادیه اروپایی هم از برگزاری این انتخابات به ویژه مشارکت زنان در آن استقبال کرد و آن را نوید بخش آینده بهتری برای افغانستان دانست. او افزود که انتقال دیموکراتیک قدرتُ مرحلۀ تاریخی را در افغانستان رقم خواهد زد.

به همین ترتیب ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت که این یک لحظه تاریخی برای افغانستان و مردم آن است. وزیر خارجۀ بریتانیا از تمام جوانب دخیل در روند انتخابات خواست تا از خود صبر و شکیبایی نشان داده و به نتایج انتخابات احترام بگذارند.

سایر واکنش ها

هزاران ناظر ملی و بین المللی از روند انتخابات در سرتاسر افغانستان نظارت می کردند.

تیجس برمن، رئیس گروه ناظرین انتخاباتی اتحادیه اروپايي، انتخابات افغانستان را نوید بخش خواند. آقای برمن گفت که این انتخابات امیدی را ایجاد کرد که افغان ها بلاخره قادر به انتقال قدرت به گونۀ صلح آمیز می شوند و این پیامی برای "جوانان، آینده سازان" افغان می فرستد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، از انتخابات افغانستان استقبال کرده و یکبار دیگر بر اهمیت آن را در روند انتقال و انکشاف دمکراتیک افغانستان تاکید ورزید.

از سوی دیگر، فرانک والتر، وزیر خارجه آلمان نیز مشارکت گستردۀ افغان ها را در انتخابات ستود. او گفت که شرکت شجاعانه و بدون ترس افغانها در انتخابات زمینه ساز برای خروج نیرو های بین المللی از آن کشور می باشد.

برگزاری انتخابات با برخی رویداد های امنیتی در بعضی ولایات توأم بود. رهبران اکثر کشور های جهان، اقداماتی را که به منظور اخلال روند رای دهی در جریان انتخابات انجام شد، تقبیح کردند.

اندرس فو راسموسن، منشی عمومی ناتو سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را یک لحظه تاریخی برای آن کشور خواند.

جان بیرد، وزیر خارجه کانادا اشتراک گسترده مردم به ویژه زنان، را در روند رای دهی استقبال کرده و موفقیت آن پروسه را به افغان ها تبریک گفت.

وزارت خارجه پاکستان، با نشر یک پیام انترنتی، ضمن تبریکی به مردم افغانستان گفته است پاکستان درین مرحله تاریخی در کنار ملت افغان برای انتقال صلح آمیز و دموکراتیک قراردارد

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۴ ثور و نتایج نهایی به تاریخ ۲۴ ثور اعلان شود.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG