لینک های دسترسی

Breaking News

موضعگیری های جدی رهبران، در آستانۀ نشست جی 8


گرچه در دیدار هشت رهبر قدرتمند، سایر مسایل همچو گسترش داد و ستد تجارتی بین ایالات متحده و اروپا نیز مطرح خواهد شد، اما انتظار میرود که محور گفتگو ها، بحران سوریه باشد.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، صبح امروز با همسرش میشل اوباما و دو دخترش، وارد بلفاست گردید و قرار بود پیش از برگزاری نشست جی هشت، شام امروز به وقت محل با رئیس جمهور پوتین دیدار دو جانبه یی داشته باشد.

پوتین در راه سفرش به بلفاست، در لندن به خبرنگاران گفت که وی از اعمال تحریم پرواز ها در فضای سوریه، حمایت نخواهد کرد.


کمک به آدمخواران

چانه زنی های سیاسی به سطح کشور های ثروتمند جهان بر مسالۀ سوریه در حالی اوج میگیرد که ایالات متحده تصمیم گرفته تا کمک های نظامی اش را به شورشیان سوری گسترش دهد.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما دیروز گفت که کشورش تا حال به گونۀ ثابت، همکاری اش را با شورشیان سوری ازدیاد بخشیده و این بار تصمیم گرفته که یک گام فراتر نهاده و کمک چشمگیر نظامی را به شورشیان مخالف اسد سرازیر سازد.

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که ایالات متحده میخواهد به کسانی در سوریه کمک نظامی کند که آدمخوار اند و در جلو کمره ها، روده های دشمنان شان را میخورند.

پوتین از زمان آغاز شورش در سوریه، در کنار رژیم اسد ایستادگی کرده و در شورای امنیت ملل متحد نیز چندین بار با استفاده از حق ویتو، از فیصله نامۀ مشترک علیه سوریه جلوگیری نموده است.

ستیفن هارپر صدراعظم کانادا که یکی از اشتراک کنندگان نشست جی هشت در آیرلند شمالی خواهد بود، در آستانۀ این نشست بر رئیس جمهور پوتین تاخته و وی را به طرفداری از گروه های اوباش و ولگرد متهم ساخت.

عبور از خط سرخ

حکومت ایالات متحده چند روز پیش اعلام داشت که حکومت بشار الاسد، خط سرخ هوشدار را عبور کرده و بر اتباع خود، گاز کشندۀ سارین را استعمال کرده است.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده، راجع به این ادعا اظهار اطمینان کرد و گفت:

« ما با اطمینان خاطر گفته میتوانیم که در سوریه از گاز کشندۀ سارین استفاده شده، و این سلاح در سوریه، واضحاً فقط در اختیار رژیم اسد میباشد.»

ایالات متحدۀ امریکا قبلاً به حکومت سوریه هوشدار داده بود که به محض آن که بر مردم سوریه سلاح کیمیاوی استعمال کند، ایالات متحده به مداخله در سوریه مبادرت خواهد کرد.

مردم امریکا با نظریۀ مداخلۀ مستقیم نظامی در سوریه، کاملاً مخالف اند و حتی آن عده از اعضای کانگرس که علناً طرفدار دخالت ایالات متحده در بحران سوریه اند، نیز با مفکورۀ اعزام عساکر امریکایی به خاک سوریه، مخالفت میورزند.
XS
SM
MD
LG