لینک های دسترسی

Breaking News

خالد برای تداوی به خارج منتقل می شود


خالد در ناحیه شکم و سینه مجروح گردیده است
خالد در ناحیه شکم و سینه مجروح گردیده است

اسدالله خالد، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان، به روز پنجشنبه در یک مهانخانه دولتی در منطقه تایمنی شهر کابل، مورد سؤقصد قرار گرفت.

مردم محل پیکر خون آلود و بی هوش آقای خالد را حین انتقال به شفاخانه امنیت ملی دیدند.
ساعاتی پس از این رویداد حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، برای عیادت آقای خالد به شفاخانه امنیت ملی رفت.

اگر چه یک ویدیوی پخش شده از طرف ریاست جمهوری افغانستان آقای کرزی را در داخل شفاخانه نشان داد، اما تصاویر آقای خالد منتشر نگردیده است. مقامات افغان تاکید می ورزند که حیات آقای خالد در معرض خطر قرار ندارد.

رئیس جمهور افغانستان گفته است که آقای خالد پس از عملیات در کابل برای تداوی بیشتر به خارج، فرستاده خواهد شد. "داکتر صاحب های معالج ایشان برایم توضیحات دادند. الحمدلله خوب است، مثبت است. در زیر عملیات استند. و فعلاً امیدواری بسیار زیاد است که بخیر صحت یاب می شوند. بعد از آن که (معالجه) اولیه تمام شد، برای تداوی و علاج بعدی انشاالله (او را) به جای مناسب میفرستیم."

ذبیخ الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان، طالبات سؤقصد بر آقای خالد را انجام دادند.

مشخص نیست که حمله کننده چگونه توانست که با راه یافتن به مهمانخانه ریاست عمومی امنیت ملی، رئیس این اداره را، آماج حمله قرار دهد. سال گذشته یک حمله کننده انتحاری با منفجر ساختن بم تعبیه شده در لُنگی اش برهان الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح، را کُشت.

سابقه بحث برانگیز

اسدالله خالد در سال ۱۹۶۹ در ولایت غزنی دیده به جهان گشود. خالد از قوم ترکی است و پدرش در زمان سلطنت ظاهر شاه، عضو پارلمان بود. کاکای خالد، یکی از فرماندهان شناخته شدۀ حزب اتحاد اسلامی به رهبری عبدالرب رسول سیاف بود. پس از کشته شدن کاکایش، آقای خالد هم به اتحاد اسلامی پیوست.

در زمان رژیم طالبان، آقای خالد در تاجکستان بسر میبرد.

خالد که یکی از وفاداران حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان است در ماه سپتمبر سال روان میلادی به صفت رئیس عمومی امنیت ملی گماشته شد.

او پیش از آن در پست وزارت امور سرحدات و قبایل و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به صفت والی کندهار، ایفای وظیفه می کرد.

نهاد های مدافع حقوق بشر در سال ۲۰۱۰، اسدالله خالد را به نقض جدی حقوق بشری در افغانستان متهم کرد. به گفتۀ این نهاد ها آقای خالد زمانی که والی کندهار بود، زندان شخصی داشت شماری از زندانیان را در سیاه چاه، شکنجه می کرد.

اسدالله خالد این اتهامات را رد کرده است.

گفته می شود که آقای خالد با ادارات حکومت ایالات متحده امریکا روابط خوبی دارد. خانوادۀ اسدالله خالد، در ایالت ویرجینیای ایالات متحده امریکا به سر می برد.
XS
SM
MD
LG