لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش قتل زنان در ولایت هرات


آرشیف: با وجود فعالیت نهاد های حمایت از حقوق زنان در افغانستان، خشونت در برابر زنان هنوز در آن کشور ادامه دارد.
آرشیف: با وجود فعالیت نهاد های حمایت از حقوق زنان در افغانستان، خشونت در برابر زنان هنوز در آن کشور ادامه دارد.

مسوولین شفاخانه حوزوی هرات میگویند آمار خودکشی زنان در آن ولایت در جریان دو ماه نخست سال روان خورشیدی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

رفیق شیرزی، مدیر اداری شفاخانه هرات، میگوید در این محدوده زمانی بیشتر از ۷۰ مورد واقعات تلاش به خودکشی و قتل زنان را ثبت شده است که بیشتر آنان را زنان بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال تشکیل می دهد.

آقای شیرزی میگوید شش مورد از این واقعات منجر به جان باختن زنان شده که دلیل بیشتر آن ناشی از خشونت های خانوادگی بوده است.

آقای شیرزی در مورد گفت: "«کتگوری اول ما واقعاتی است که یک عده از خانم ها خودشان اقدام به خودکشی کرده اند و یک تعداد هم واقعاتی است که زنان توسط اقارب نزدیک خود اقدام به قتل شان شده ، که در طی سال جاری ما تا بحال شش واقعه حلق آویز خانم ها را داشتیم که چهار واقعه منتج به مرگ شده و در حدود ۷۰ واقعه هم اقدام به خودکشی بوده یا مسمومیت با دواهای طبی یا غیر طبی که اینها اقدام به خودکشی کرده اند."

آقای شیر زی همچنین گفت که واقعۀ قتل دیگر نیز در آن شفاخانه ثبت شده که اولی آن جسد مربوط به زن بود که در نتیجۀ ضربۀ چاقو جان باخته بود و در تازه ترین رویداد، خانم دیگر در منطقۀ اسلام قلعه به دلیل لت و کوب شوهرش جان باخته است.

به باور مسولین ریاست امور زنان ولایت هرات، این نوع قتل ها، تغییر در نوعیت خشونت بر ضد زنان را در آن ولایت نشان می دهد.

محبوبه جمشیدی، رئیس امور زنان هرات، میگوید در گذشته بیشترین امار خودسوزی زنان در ولایت هرات ثبت شده بود و خود سوزی زنان در آن ولایت موجب شد تا نهادی زیادی برای کاهش خشونت ها دست بکار شوند.

خانم جمشیدی گفت: "سال گذشته ما قتل دو خانم را در ماه حمل و قتل چهار خانم را در ماه ثور ثبت داشتیم، اما در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، دو مورد را در ماه حمل و یک مورد را در ماه ثور ثبت کردیم. با کمال تاسف تنها سه مورد قتل و یک خودسوزی را در هفته نخست ماه جوزا ثبت داشتیم که اینها قابل نگرانی است."

خانم جمشیدی نهادی مختلف را به اقدامات یکجانبه متهم کرد و تاکید کرد که نهاد ها فقط برای زنان در مورد حقوق شان آگاهی دادند، اما در مورد حقوق مردان چیزی بیان نکردند.

به گفتۀ خانم جمشیدی، چنین برخورد یکجانبه موجب اختلاف نظر میان زنان و مردان شد و در نهایت سبب واکنش مردان و خشونت های بیشتر آنان در مقابل زنان گردید.

فعالان حقوق زن نیز میگویند زنان تنها در مراکز شهرها به امنیت و قانون دسترسی داشته و هنوز واقعات خشونت در مقابل زنان در نقاط دور آفتاده ثبت نهادهای عدلی و قضایی نمی شود.

فضای مایوس کنندۀ زنان افغان

ماریا بشیر، مدافع حقوق زن در هرات، رهبران حکومت حکومت وحدت ملی را متهم می کند که آنان بر خلاف تعهدات شان برای تامین حقوق زنان، اقدامات لازم و عملی را روی دست نگرفته اند و این کار موجب شده تا خشونت بر ضد زنان در آن ولایت افزایش یابد.

خانم بشیر گفت: " در کل فضا در افغانستان برای زنان مایوس کننده و ناامید کننده شده و زنان امیدواری هایی را که چند سال قبل برای بهبود زندگی داشتند، حالا ندارند و امکاناتی هم که برایشان نمایش داده شد به دسترس شان قرار داده نشد."

همۀ این موارد، به گفتۀ خانم بشیر، موجب شده تا مردان بر ضد زنان خشونت اعمال کنند، خشونت های که در برخی موارد یا موجب مرگ زنان می گردد و یا هم آنان را وا می دارد تا دست به خودکشی بزنند.

اقدام برای جلوگیری خشونت بر ضد زنان

در همین حال، جیلانی پوپل، سخنگوی والی هرات، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مقامات آن ولایت تلاش دارند تا از طریق ایجاد کمیسیون ویژه، عوامل افزیش قتل و خودکشی زنان را آن ولایت شناسایی کرده و به این معضل نقطه پایان بگذارند.

آقای جیلانی گفت: " داره محلی هرات کمیتۀ تخصصی را موظف کرده تا به صورت صورت اساسی عوامل خودکشی چه در بین زنان و چه در بین مردان را ارزیابی کنند. یان کمیته کار خود را آغاز کرده است."

به گفتۀ آقای جیلانی، یافته این کمیسیون مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به تعقیب آن، راهکار های روی دست گرفته خواهد شد تا این خشونت ها خاتمه یابد.

در گذشته ولایت هرات دارای بلندترین آمار خودسوزی زنان در افغانستان بود. فقر، بیسوادی،، عدم دسترسی به عدالت و مشکلات خانواد گی از مهمترین عوامل آن برشمرده میشد.

XS
SM
MD
LG