لینک های دسترسی

Breaking News

امضأ توافقنامۀ انتقال قدرت در یمن


آرشیف: مظاهرات مردم یمن در مخالفت با عبدالله صالح رئیس جمهور آنکشور
آرشیف: مظاهرات مردم یمن در مخالفت با عبدالله صالح رئیس جمهور آنکشور

مخالفان رییس جمهور یمن روز شنبه توافقنامه انتقال قدرت از علی عبداله صالح را امضا کردند.

آنان گفته اند این توافقنامه که با میانجیگری شورای همکاری خلیج و با هدف پایان دادن به بحران سیاسی کشور تهیه شد، روز شنبه به امضا رسیده و برای اجرا در انتظار امضا رییس جمهور است. برخی گزارش ها حاکی است که صالح روز یکشنبه آن را امضا می کند.

پیش از این علی عبدالله صالح پیشنهاد کشورهای عرب خلیج را برای کناره گیری از قدرت را که امریکا نیز از آن حمایت می کند، کودتا نامیده بود. وی همچنین هشدار داده بود که خروج او می تواند به القاعده امکان دهد تا بر یمن مسلط شود.

علی عبدالله صالح روز شنبه گفت این شبکه دهشت افگن بار دیگر کنترول هفت ایالت از جمله حضر موت، شبوا و آبیان را به دست خواهد گرفت.

صالح خطاب به دوستان یمن در امریکا و در اتحادیه اروپا گفت، اوضاع در یمن از امروز بدتر خواهد شد.

وی با وجود انتقاد از طرح شورای همکاری خلیج، به طور ضمنی گفت با آن همراه خواهد شد.

برخی منابع خبری به نقل از مقام های دولتی در صنعا گفته بودند که انتظار می رود دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه برای نهایی کردن توافقنامه به یمن بازگردد.

بر اساس این توافقنامه در صورتی که صالح ظرف ۳۰ روز قدرت را به یکی از معاونانش واگذار کند، از هرگونه تعقیب قضایی مصون میماند.

رییس جمهوری یمن که از چندین ماه پیش با اعتراض مواجه بوده در سخنرانی روز شنبه گفت هزینه اعتراض ها را همسایگان یمن تامین کرده اند.

وزیران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد دارند روز یکشنبه برای بحث در باره بحران سیاسی یمن در پایتخت عربستان سعودی گرد هم آیند.

XS
SM
MD
LG