لینک های دسترسی

Breaking News

مخدوم رهین به جوانان: به معتادین کمک کنید


گردهمایی سراسری جوانان افغان در کابل
گردهمایی سراسری جوانان افغان در کابل
جوانان افغان خواستار مشارکت فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی اند و می گوید اگر به آنان فرصت داده شود می توانند در آوردن صلح نقش مؤثری را ایفا کنند.

اعضایی جامعه مدنی جوانان افغانستان در این مورد به روز پنج شنبه در دومین نشست خود در کابل ابراز نظر کرده اند.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان که در این نشست حضور داشت می گوید جوانان می توانند در تقویت و معرفی دموکراسی نیز نقش مؤثر داشته باشند.
سید مخدوم رهین همچنان در این نشست از جوانان خواست تا با آنعده از جوانانی که به اعتیاد رو آورده اند کمک کنند.

او از جوانان خواست که این مساله را به عنوان جزء از وظایف اصلی شان در نظر بگیرند. وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان افزود "یکی از وظایف مهمی که دارید و این کار را شما می توانید بکنید، نسل ما نمی تواند، نسل شما به علتی که جوان ها به شما بیشتر گوش میدهند تا به ما، و این زمینه ایفایی خدماتی است برای کمک به جوانان معتاد، در همین پایتخت ما، در بعضی مناطق شهر در زیر پل ها جوانان برومندی را می بینید که مواد مخدر زرق میکنند و به حالت بسیار خراب و نکبت بار آفتاده اند، شما برای نجات این جوانان کمر همت ببندید."

به اساس گزارش ها بیکاری، پایین بودن سطح آگاهی جوانان، عدم حمایت دولت از جوانان و حرکت های جوانان، خشونت، اعیتاد به مواد مخدر، از جمله مشکلاتی است که امروز بخش بزرگی از جوانان افغان هم در مرکز و هم ولایات با آن دست و گریبانند.

به اساس گزارش ها در حال حاضر حدود یک ملیون نفر در افغانستان معتاد به مواد مخدر است که گفته شده است اکثریت قاطع این معتادین را جوانان تشکیل داده اند.

ریحانه عطایی عضو جامعۀ مدنی جوانان در دومین نشست جوانان در کابل گفت "در افغانستان دست یابی به صلح، محو فساد اداری، رسیدن به حاکمیت ملی و حاکمیت قانون، جز با حمایت از جوانان و هماهنگی جوانان و سوق جوانان به یک نهاد قوی و ملی امکان پذیر نمی باشد و این یکی از اهداف اساسی جامعه مدنی جوانان افغانستان است."

خانم عطایی می گوید یکی از اهداف اساسی جامعه مدنی جوانان افغانستان آوردن صلح در افغانستان و دستیابی به صلح است و اعضای این نهاد برای آوردن صلح تلاش خواهند کرد.
اما او علاوه میکند که صلح در افغانستان باید با حفظ ارزش های مانند حقوق بشر، حقوق زنان و قانون اساسی این کشور یکجا تامین گردد.

این جوانان همچنان خواستار مشارکت فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی بوده و می گویند اگر برای آنان فرصت داده شود، توانایی آن را دارند که درآوردن، صلح، مبارزه با فساد اداری و تقویت دموکراسی در کشور کمک کنند.

جواد یک عضو دیگر جامعه مدنی جوانان در این مورد گفت "جامعه مدنی جوانان افغانستان توانای قوی برای مبارزه با فساد اداری دارد، جامعه مدنی جوانان افغانستان می تواند روحیه ملی و وحدت را در میان جوانان و مردم افغانستان تقویت کند، جامعه مدنی در بالا بردن سطح آگاهی و بالا بردن فرهنگ سیاسی مردم نقش مؤثری میتواند داشته باشد و توانایی خوبی برای آوردن صلح در افغانستان دارد اما برای تحقق این مسایل ما نیازمند حمایت و همکاری نهاد های مختلف دولتی از جمله پارلمان هستیم."

جامعه مدنی جوانان افغانستان که سه ماه قبل اعلام موجودیت کرده، دومین اجلاس خود را به منظور بررسی فعالیت های سه ماه گذشته این نهاد و نهایی کردن اساس نامۀ جامعه مدنی جوانان برگزار کرد.
XS
SM
MD
LG