لینک های دسترسی

Breaking News

تشکیل شبکه ملی جوانان متخصص در افغانستان


نشست شبکه جوانان متخصص در مرکز مدیوتیک افغانستان
نشست شبکه جوانان متخصص در مرکز مدیوتیک افغانستان

مرکز مدیوتیک افغانستان به تازه گی شبکه جوانان متخصص را ایجاد کرده است.

مسوولین میدوتیک افغانستان میگویند حمایت از نقش عملی جوانان در تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی و مطرح کردن نظریات، پیشنهادات و مشکلات جوانان با حکومت وحدت ملی بخشی از اهداف این شبکه می باشد.

اعضای این شبکه از چهار ولایت امروز با راه اندازی نشستی در کابل گردهم آمدند.

حمید الله ځاځی مسوول مرکز میدوتیک افغانستان در این گردهمایی گفت ایجاد هماهنگی بین جوانان ولایات مختلف، ایجاد فضای اعتماد بین جوانان، بلند بردن ظرفیت فکری جوانان و شریک ساختن نظریات و مفکوره های علمی از اهدف دیگر ایجاد این شبکه می باشد.

" سهم دهی واقعی جوانان در امر شریک ساختن نظریات شان در رابطه به تصمیم گیری های مهم سیاسی و اجتماعی در سطح کشور و سطح محل خواهد بود و این یک ستیژی خواهد بود برای صدای جوانان و برای رسا ساختن صدای جوانان در شریک ساختن مشکلات منطقه و پیشنهادات سازنده در بکاری گیری خیلی مؤثر از نیروی جوانان"

این پروژه در چهار ولایت کندز، بلخ، ننگرهار و کابل راه اندازی شده است و ۲۰۰ جوان متخصص تا کنون عضویت این شبکه را حاصل کرده اند. اقای ځاځی گفت تلاش می شود که در درازمدت جوانان ولایات سراسر افغانستان عضویت این شبکه را حاصل کنند.

این شکبه به ابتکار مدیوتیک افغانستان و همکاری اورنج مدیا و مؤسسه همکار معارف و به کمک مالی فریدریش ایبرت که یک نهاد المانی است ایجاد شده است.

شرکت کننده های نشست امروز شبکه جوانان متخصص میگویند با استفاده از اندوخته ها و تجربه های فکری و علمی خود طرح های عملی را برای آوردن تغیر در افغانستان به دولت ارائیه خواهند کرد.

باز محمد صالح یکی از این جوانان میگوید

"ما تفکرات عالی را می خواهیم پیشکش کنیم، میخواهیم منحیث جوانان متفکر در سطح کل کشور عملکردی داشته باشیم، طرح های داشته باشیم، در بخش اقتصاد داشته باشیم چرا فعلا اقتصاد ما دگرگون است، چرا موضوعات اجتماعی ما خراب است، موضوعات ورزش ما در بحران است، به همین دلیل میخواهیم به سطح کشور خود یک تغیرات کلی بیاوریم"

رونا حسن ژورنالست از ولایت کندز از ایجاد این شبکه استقبال میکند و میگوید تلاش میکنند از طریق این شبکه مشکلات خانم ها را به گوش مقامات حکومتی برسانند.

" خیلی خرسند استم که اینها به نظریات ما توجه کردند، مثال ما در بخش فرهنگ یا در بخش پیشرفت تحصیلات جوانان بخصوص قشر اناث زیاد تلاش میکنیم که از طریق این شبکه به گوش مسوولین برسانیم"

بیکاری، فقر، نبود فرصت های آموزش های تخصصی بخصوص در ولایات، عدم توجه دولت در زمینه فراهم کردن فرصت های کاری برای جوانان از مشکلاتی است که بخش بزرگی از جوانان افغان از آن رنج می برند.

به اساس گزارش ها در بسیاری موارد بیکاری و فقر، فراهم نبودن سهولت های زنده گی و آینده مبهم جوانان را به حدی آسیب پذیر کرده است که مخالفین مسلح دولت نیز توانسته اند به ساده گی از میان جوانان سرباز گیری کنند.

طی سیزده سال گذشته تحت عناونین مخلتف ده ها شبکه و نهاد جوانان در افغانستان فعالیت داشته است، اما به باور جوانان افغان، این نهاد ها و شبکه ها فعالیت های تاثیر گذار و قابل لمس نداشته و در این مدت نتوانسته تغیرات قابل ملاحظه را در زنده گی جوانان وارد کنند.

جوان افغان میگویند اکنون انتظار دارند که رهبران دولت وحدت ملی طبق وعده های که در جریان مبارزات انتخاباتی داشته اند، طرح ها و پالیسی های مشخصی را برای آوردن تغیر و بهبود در زنده گی جوان به مرحله اجرا بگذارند.

XS
SM
MD
LG