لینک های دسترسی

Breaking News

یونس قانونی جانشین مارشال فهیم شد


قانونی- در فرصت کوتاه رسالت بزرگ دارد.
قانونی- در فرصت کوتاه رسالت بزرگ دارد.
محمد یونس قانونی با گرفتن اکثریت آرای علنی ولسی جرگه، به عنوان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، جا نشین مارشال محمد قسیم فهیم شد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که به منظور معرفی معاون اول ریاست جمهوری امروز در اجلاس عمومی ولسی جرگه حضور یافت، از برگزاری انتخابات، انتقال سیاسی و تطبیق قانون اساسی اطمینان داد.

آقای کرزی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را از وظایف مهم حکومت در این مقطع زمانی خواند. او افزود که در تاریخ افغانستان این نخستین باری خواهد بود که قدرت سیاسی بر اساس قانون و با ادارۀ مردم از یک رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور منتخب دیگر انتقال می یابد.

رئیس جمهور کرزی گفت که به خاطر جلوگیری از بروز خلای قدرت پس از مرگ مارشال محمد قسیم فهیم مشوره های زیادی با مقامات قوای سه گانه دولت، رهبران جهادی و شخصیت های سیاسی کرده و از میان شخصیت هایی که به این منظور پیشنهاد شده بود، آقای قانونی را مناسب پست معاونیت اول ریاست جمهوری دانست.

رئیس جمهور کرزی گفت: "من با آقای قانونی از دوران جهاد آشنایی داری، باور دارم که ایشان می توانند با اینجانب و جناب استاد خلیلی در این دوران خطیر، مسوولیت های دولتی را به وجهه احسن انجام دهند."

به اساس ماده ۶۸ قانون اساسی هر گاه یکی از معاونین ریاست جمهوری بمیرد و یا استعفا دهد شخص دیگری توسط رئیس جمهور و به تایید ولسی جرگه به این پست تعیین می شود.

وقت کم رسالت بزرگ

محمد یونس قانونی گفت که برای کار های بزرگ در این پست فرصت کم دارد اما برای جلوگیری از بیشتر شدن بحران و جلوگیری از هر نوع اتفاقات احتمالی پس از انتخابات تلاش خواهد کرد.

آقای قانونی گفت: "نگران استیم از اینکه اگر خدای نخواسته پس از انتخابات صدای نفاق ملی بلند شود ما به عنوان یک افغان صدای وحدت ملی و یکپارچه گی ملت افغانستان را بلند خواهیم کرد."

آقای قانونی در سال ۱۳۳۶ هجری خورشیدی در ولایت پنجشیر به دنیا آمد. او تحصیلات اش را در رشتۀ شریعات در پوهنتون کابل تکمیل کرد و در سال ۱۳۶۰ به صفوف مجاهدین پیوست.

محمد یونس قانونی از سال ۲۰۰۱ به این طرف نقش فعالی را در ایجاد اداره مؤقت و نظام سیاسی داشته است. در ۱۲ سال گذشته آقای قانونی در پست های وزارت داخله و معارف ایفای وظیفه کرده است.

یونس قانونی یکی از نامزدان نخستین دور ریاست جمهوری افغانستان نیز بود و سپس به عنوان نماینده مردم کابل به ولسی جرگه راه یافت. او همچنان به صفت رئیس ولسی جرگه در دور پانزدهم ولسی جرگه ایفای وظیفه کرد.
XS
SM
MD
LG