لینک های دسترسی

Breaking News

قدیر: اگر داعش توره‌بوره را تصرف کند "ولایت خراسان" تشکیل میشود


مقامات محلی در ولایت ننگرهار می گویند که عملیات برای پاکسازی برپچیر" را از وجود جنجگویان داعش جریان دارد.
مقامات محلی در ولایت ننگرهار می گویند که عملیات برای پاکسازی برپچیر" را از وجود جنجگویان داعش جریان دارد.

ظاهر قدیر، معاون اول ولسی جرگه می‌گوید جنگجویان داعش پس از تصرف منطقۀ"برپچیر" ولسوالی "پچیراوگام" ولایت ننگرهار به منطقۀ استراتیژیک "توره‌بوره" نزدیک شده اند.

آقای قدیر که امروز شنبه در جلسۀ عمومی ولسی‌جرگه صبحت می‌کرد گفت که حالا جنگجویان داعش در فاصلۀ چند صد متری منطقۀ "توره‌بوره" حضور دارند.

آقای قدیر افزود:"چند شب قبل حکومت ادعا می‌کرد که به ولسوالی "پچیراوگام" حمله کرده‌ایم و داعش را از بین برده‌ایم؛ اما مثل برق آمدند و یک نقطۀ بسیار اساسی و استراتیژیک یعنی "برپچیر" را به تصرف خود آوردند. اگر از "برپچیر" تصمیم دارند که به "توره‌بوره" داخل شوند چند صد متر فاصله است و اگر در "توره‌بوره" داخل شدند خراسان ساخته می‌شود."

در همین حال میرباز خان ولسوال "پچیراوگام" به صدای امریکا گفت "دو قریۀ منطقۀ "برپچیر" را نیروهای امنیتی افغانستان از افراد مسلح داعش دوباره تصرف کرده اند."

ولسوال پچیراوگام افزود که مناطق "غونده‌خیل" و "لکنخیل" را نیروهای حکومتی تصرف کرده اند و اکنون هم درگیری با جنجگویان داعش در این ولسوالی جریان دارد.

به گفتۀ آقای میربازخان به شمول نیروهای کماندو، نیروهای تازه نفس، به منطقۀ درگیری رسیده اند و انها انتظار دارند که به زودی قریه‌های باقی ماندۀ "برپچیر" را از وجود جنجگویان داعش پاک‌سازی نمایند.

اما ملک تورخان، بزرگ قومی منطقۀ "برپچیر" ولسوالی پچیرمی‌گوید تا یک اندازۀ نیروهای حکومتی کنترول مناطق را به دست آورده اند؛ ولی هنوز برخی از ساحات در نزد جنگجویان داعش باقی مانده است.

این بزرگ قومی می‌افزاید که هشت قریۀ دیگر به دست جنگجویان داعش است و هنوز هم ده‌ها تن از افزاد خیزش‌های مسلح قومی برضد داعش، و مجروحین در مناطق تحت تصرف داعش گیرمانده اند.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان از عملیات‌های نیروهای امنیتی حکومت بر ضد داعش در ولسوالی پچیر واگام راضی نیست.

او به اعضای ولسی جرگۀ افغانستان گفت که شخصأ برای جنگ با گروه داعش در ولسوالی پچیراوگام آمادگی دارد.

معاون ولسی جرگۀ افغانستان تأکید کرد که حکومت فقط در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند؛ اما واقعیت‌ها آنگونه نیست.

آقای قدیر افزود:" ما چیزی را که در شینوار داشتیم در خوگیانی نیز آماده کرده‌‍ایم مردم منتظر هستند ما نمی‌گذاریمکه مشرقی یا افغانستان به خراسان داعش مبدل شود. "

اما عطالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید پلان‌های جدید عملیاتی نیروهای امنیتی افغانستان با موفقیت روان است و در روزهای نزدیک منطقۀ "برپچیر" کاملأ از وجود داعش پاک‌سازی می‌شود.

منطقۀ "توره‌بوره" ولایت ننگرهار که نگرانی‌ها از تصرف آن از سوی داعش وجود دارد، ولایت ننگرهار افغانستان را به آن‌طرف خط دیورند به منطقۀ "دره تیرا " وصل می‌کند.

منطقه توره بوره در زمان هجوم نیروهای شوروی سابق به افغانستان، مرکز گروه مسلح مولوی خالص یکی از هفت گروه مجاهدین سابق بود.

در سال ۲۰۰۱ میلادی وقتی نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحدۀ امریکا برای سرنگونی طالبان و القاعده حملات شان را به افغانستان آغاز کردند، اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده و صدها جنگجوی عرب با خانواده‌های شان به منطقۀ "توره‌بوره" پناه بردند.

بعد از درگیری چند ماهۀ‌ی نیروهای امریکایی و فرماندهان طالبان و القاعده، اسامه بن لادن و حامیان عرب او توانستند موفقانه از این منطقه فرار نمایند.

هم‌چنان در سال‌های اخیر به رهبری پسر مولوی خالص، محاذ جنگی زیر نام "توره‌بوره" برای جنگ با نیروهای خارجی ایجاد شده است.

XS
SM
MD
LG