لینک های دسترسی

Breaking News

ژولیا پارسی فعال حقوق زن از بند طالبان آزاد شد


برخی فعالان زن و اعضای جنبش‌های اعتراضی زنان از آزادی ژولیا پارسی، فعال حقوق زن از بند طالبان خبر داده اند.

پریسا مبارز، یکی از مسوولان جنبش زنان تخار و همکار ژولیا پارسی در صحبت با صدای امریکا رهایی او را از بند طالبان تایید کرد، اما گفت که وضعیت صحی‌اش خوب نیست.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد در امور افغانستان در یک پیام ایکس ضمن استقبال از رهایی ندا پروانی و ژولیا پارسی و بستگان شان از قید طالبان گفته است که "آنان هرگز باید زندانی نمی‌شدند."

بنیت در ادامۀ این پیام نگاشته است: "همچنین خواستار رهایی فوری مدافعان حقوق بشر، کارمندان سازمان‌های غیردولتی، خبرنگاران و دیگرانی استم که به خاطر ایستادگی برای حقوق بشری شان بازداشت شده اند."

مریم معروف آروین، رییس جنبش شنبه‌های ارغوانی نیز با ارسال پیامی به رسانه‌ها از قول نزدیکان پارسی، رهایی وی را تایید کرد. او خواستار رهایی تمام کسانی شد که به خاطر حق طلبی از سوی طالبان بازداشت شده اند.

طالبان ژولیا پارسی را به تاریخ ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) در ساحهٔ قلعه فتح‌الله شهر کابل بازداشت کردند.

نزدیکان ژولیا پارسی، در آن زمان به صدای امریکا گفتند که طالبان نخست به دوکان پسر ژولیا پارسی رفته و او را وادار کردند تا محل بود و باش مادرش را نشان بدهد.

نزدیکان پارسی گفتند که طالبان پس از ورود به خانهٔ این فعال مدافع زنان با خشونت او را بازداشت کرده و به دستانش دست بند زدند و سپس موبایل‌ها و تمام اسناد و مدارک موجود در خانه را بررسی و ضبط کردند.

پیش از رهایی پارسی، ندا پروانی و همسرش نیز پس از سه ماه سپری کردن در قید طالبان، روز پنجشنبه هفتۀ گذشته از بند آزاد شدند.

عفو بین‌الملل از رهایی ندا پروانی استقبال کرد و گفت که این سازمان یک بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط زنان مدافع حقوق بشر ژولیا پارسی، منیژه صدیقی و پریسا آزاده و سایر مخالفانی است که خودسرانه به دلیل صحبت از حقوق بشر و عدالت بازداشت و زندانی شده اند.

طالبان در زمینه رهایی این فعالان زن و اینکه به چه اتهامی بازداشت شده بودند و چگونه حکم رهایی آنان صادر شد، هیچ معلوماتی را با رسانه‌ها شریک نکرده اند.

این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، طالبان طی دو سال گذشته همواره مخالفان خود را سرکوب و صدای آنان را خاموش کرده اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که طالبان از زمان به قدرت رسیدن در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ در افغانستان، دوره جدیدی از سوی استفاده و نقض حقوق بشر را آغاز کرده اند.

این سازمان به تاریخ دهم دسمبر - روز جهانی حقوق بشر - گفت که افغانستان از رهگذر وضعیت حقوق بشر در آستانۀ نابودی غیرقابل بازگشت قرار گرفته و این عقب‌گرد باید متوقف شود.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اخیراً با نشر گزارشی گفت که وضعیت حقوق بشری در افغانستان همچنان وخیم باقی مانده است.

فیونا فریزر، نماینده کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته است که بسیاری از مدافعان حقوق بشر افغان برای حفاظت از اصول اساسی اعلامیه جهانی حقوق بشر، عدالت و آزادی بهای سنگینی را می‌پردازند.

گروه

XS
SM
MD
LG