لینک های دسترسی

Breaking News

ویروس زیکا و تهدید ناشی از آن در المپیک برازیل


رقابت های المپیک ریو دی جینرو برازیل در ماه جون آغاز می شود
رقابت های المپیک ریو دی جینرو برازیل در ماه جون آغاز می شود

رقابت های المپیک ۲۰۱۶ برازیل در پیش است و قرار است آن کشور در ماه جون میزبان هزاران ورزشکار المپیک از نقاط مختلف جهان باشد.

افغانستان یکی از کشور هایست که هیأت متشکل از کارمندان المپیک و ورزشکاران عرصه های مختلف را به برازیل خواهد فرستاد.

شیوع ویروس زیکا در برازیل و سایر کشور های امریکای لاتین، این نگرانی را ایجاد کرده که آیا برازیل و سایر کشور های امریکای لاتین قادر به محو و یا مهار شیوع این ویروس تا آغاز رقابت های المپیک خواهند شد یاخیر؟

از سوی هم برازیل و کشور های اشتراک کننده در المپیک، چه تدابیر مقدماتی و وقایه یی را برای عدم مصاب شدن ورزشکاران روی دست خواهند گرفت؟

همایون خیری، رئیس تربیت بدنی و سپورت افغانستان می گوید تاکنون زمان زیادی به آغاز رقابت های المپیک مانده اما باآنهم در صورت موجودیت خطر این بیماری تا آغاز رقابت های المپیک، تدابیر لازمی را روی دست خواهند گرفت.

مقامات صحت برازیل می گویند که آزمایشات تازۀ آنان، نشان دهندۀ موجودیت ویروس زندۀ زیکا در لعاب دهن و ادرار افراد مصاب نیز می باشد.

پاولو گادیلا، یک دانشمند نهاد فیوکروز می گوید که بر اساس آزمایشات تازه "ویروس زیکا از طریق بوسیدن" نیز می تواند از شخص مصاب به دیگری انتقال کند.

این ویروس باعث تشکل سرهای کوچک در نزد جنین می گردد
این ویروس باعث تشکل سرهای کوچک در نزد جنین می گردد

پیش از آن تنها راه انتقال این ویروس، انتقال خون و مقاربت های جنسی خوانده شده بود.

داکتر هدایت الله ستانکزی، مشاور ارشد وزارت صحت افغانستان به رادیوآشنا گفت که به زودی در همآهنگی با سایر دوایر مربوط اقدامات لازم وقایه یی و آگاهی دهی روی دست گرفته می شود.

آقای ستانکزی به رادیوآشنا گفت" در تمام کشور های که امراض ساری در آن شیوع دارد، افراد بازدید کننده از آن کشور ها باید قبل از داخل شدن واکسین گردند و آنانیکه از آن کشور ها بیرون می شوند باید تصدیقنامۀ صحی با خود داشته باشند."

مشاور ارشد وزارت صحت افغانستان علاوه کرد که از طریق ادارات مربوطۀ وزارت، این موضوع را با ریاست ملی المپیک افغانستان در میان خواهند گذاشت تا جلو این سرایت این بیماری به افغانستان گرفته شود.

این ویروس که بیشتر در نزد زنان حامله به واقعات مایکروسفالی و سایر تشوشات عصبی جنین می انجامد، باعث شده سازمان جهانی صحت یک حالت اضطرار نگرانی بین المللی صحت عامه را اعلام کند.

گزارش اخیر سازمان جهانی صحت نشان می دهد که نوزادان متولد شده با سرهای کوچک در برازیل در فاصله بین ماه های اکتوبر و جنوری به بیش از ۴۲۰۰ تن رسیده که در مقایسه با سال های گذشته، افزایش ده درصد را نشان می دهد.

این سوتشکل ولادی بیماری عصبی اکنون به ۲۵ کشور امریکای لاتین گسترش یافته است.

شیوۀ جلوگیری از انتقال این بیماری

مرکز کنترول و وقایۀ امراض ایالات متحده هشدار داده تا آنعده مرد هاییکه خود شان و یا هم همسر شان به یکی از کشور های زیکا زده سفر داشته یا در آنجا زندگی می کنند، حین مقاربت های جنسی، احتیاط لازمی را مراعات کنند.

داکتر انتونی فاوسی، می گوید تاهنوز بسیار کم در بارۀ خود ویروس زیکا و انتقال آن از طریق مقاربت جنسی آگاهی داریم.

آقای فاوسی می گوید"تاهنوز نمی دانیم که آیا از طریق مقاربت جنسی انقال میآبد یا خیر، مشخص نیست که برای چه مدت زمانی یک نفر مصاب به ویروس می ماند و قادر به انتقال آن از طریق مقاربت جنسی است."

به گفتۀ آقای فاوسی تاهنوز این هم روشن نیست که آیا با مصاب شدن به ویروس "دفعتاً اعراض و علایم آن هویدا می گردد یا بعد از گذشت یک هفته، یک ماه یا زیادتر."

استفاده از پشه خانه ها و حشره کش ها ساده ترین و مطمئن ترین راه برای وقایه
استفاده از پشه خانه ها و حشره کش ها ساده ترین و مطمئن ترین راه برای وقایه

این داکتر طب می گوید باوجود این، نمی توان ویروس را نادیده گرفت، به ویژه در کشور های در حال انکشاف که مراقبت های صحی معیاری، وقایه یی و معالجه یی وجود ندارد.

متخصصین طب می گویند "از آنجاییکه ناقل این ویروس هوا نه بلکه یک پشه می باشد، لذا با استفاده از پشه خانه ها و مواد حشره کش می توان مانع مصاب شدن به این ویروس شد."

تازمانیکه معلومات بیشتری در مورد ویروس زیکا به دست میآید و جهان قادر به ایجاد واکسین این ویروس می گردد ممکن سالها را در بر گیرد.

اما آقای فوسی می گوید با انجام تدابیر وقایه یی مانند بوسه نکردن، استفاده نکردن خون افراد که به کشور های زیکا زده سفر کرده اند، استفاده از کاندم حین مقاربت های جنسی و مراعات نمودن حفظ الصحه می توان جلو مصاب شدن به این ویروس را گرفت.

XS
SM
MD
LG