لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی برازیل بر ضد پشه ها لشکرکشی کرد


پشۀ ایدیس مصری که گمان می رود ناقل ویروس زیکا باشد.
پشۀ ایدیس مصری که گمان می رود ناقل ویروس زیکا باشد.

حکومت برازیل ۲۲۰ هزار سرباز آن کشور را برای جنگ و امحای پشه هایی توظیف کرده است که به گفتۀ مقامهای صحی ناقل ویروسی است که سبب یک نوع نقیصۀ ولادی در کودکانی می شود که در بطن مادران شان اند.

مارسیلو کاسترو وزیر صحت برازیل گفته که حکومت در این نبرد از قبل شکست خوده است. او افزود که برای بیشتر از ۴۰۰ زن بادار دواهای دفع کنندۀ این آفت تجویز شده است.

پشۀ مسما به ایدیس مصری که گمان می رود ناقل ویروس زیکا است، پس از گزیدن مادران حامله سبب یک نوع نقیصۀ ولادی در نزد جنین آنان می شود که به نام مایکروسفالی یاد می شود. جنین متاثر از مایکروسفالی با سر کوچکتر از حد معمول به دنیا می آید.

کودکان مبتلا به مایکروسفالی با سر کوچک به دنیا می آیند.
کودکان مبتلا به مایکروسفالی با سر کوچک به دنیا می آیند.

نزدیک به ۴۰۰۰ مورد مظنون مایکروسفالی یا نوزاد سرکوچک از ماه اکتوبر سال گذشته تا کنون در برازیل گزارش شده است، حالانکه موارد این نقیصۀ ولادی در طول سال ۲۰۱۴ از ۱۵۰ مورد بیشتر نبود.

پشۀ ایدیس مصری از چندین دهه به اینسو در شماری از کشورهای امریکای لاتین به ویژه برازیل وجود دارد. در سالهای ۱۹۵۰ تلاش گسترده برای محو این پشه در برازیل راه اندازی شد، اما به گفتۀ مقام های صحی، در سه دهۀ پسین شمار زیاد این پشه ها از کشورهای همسایه وارد برازیل شده است.

وضعیت پیش آمده در برازیل نه تنها در نیم قارۀ جنوبی بلکه فراتر از آن نگرانی هایی را ایجاد کرده است. ادارۀ کنترول و وقایۀ امراض ایالات متحده به زنان باردار مشورت داده است تا از سفر به برازیل و ۲۱ کشور دیگر امریکای جنوبی که در آن زیکا شایع است، پرهیز کنند.

مقامهای صحی در السلوادور، کولمبیا و برازیل به زنان سفارش کرده اند تا زمانیکه این بحران مهار نشده است، از باردارشدن جلوگیری کنند.

اکثر کشورهای امریکای لاتین تلاشها برای امحای پشۀ ایدیس مصری را شدت بخشیده اند.
اکثر کشورهای امریکای لاتین تلاشها برای امحای پشۀ ایدیس مصری را شدت بخشیده اند.

مقامهای صحی در کولمبیا ضمن تشدید تلاش‌ها بر ضد زیکا گفته اند که تا کنون بیش از ۱۳۵۰۰ مورد ابتلا به این ویروس در آن کشور ثبت شده و به گفتۀ مقامها تا پایان سال روان شاید موارد این بیماری از مرز ۶۰۰ هزار هم فراتر رود.

سخنگوی سازمان جهانی صحت در واکنش به گفته های وزیر صحت برازیل گفته است نمی توان با باختگی خواندن مبارزه، از هر گونه اقدام برای رسیدگی به این وضعیت دست کشید.

شماری از مردم در برازیل خواستار انفکاک کاسترو از سمت وزارت صحت شده و او را "شخصیت ناقابل" برای تصدی این "وظیفۀ مهم" خوانده اند.

XS
SM
MD
LG