لینک های دسترسی

Breaking News

کمسیون مستقل انتخابات نتایج آرای تقریباً ۵۰۰ محل رای دهی را باطل ساخته است


کمسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان میگوید قبل از آنکه نتایج آرای انتخابات در ماه جاری مورد تصدیق قرار گیرد، باید به ۶۵۰ مورد شکایت جدی رسیدگی شود.

در عین حال، کمسیون مستقل انتخابات که آرا را حساب میکند میگوید نتایج آرای تقریباً ۵۰۰ محل رای دهی را باطل ساخته اند.

در رابطه به این رویداد ها و انکشافات دیگر به گزارشی از (ستیڤ هرمن)، خبرنگار صدای امریکا، از دهلی جدید، در زمینه گزارشی تهیه کرده است.

باطل ساختن تعداد کثیری از آرا در حالی صورت میگیرد که مامورین در کابل قبل از زمان موعود به اعلام نتایج قسمی آرای انتخابات ۲۰ آگست همچنان ادامه میدهند.

تا بحال، نتایج اعلام شده نشان می دهد که رئیس جمهور حامد کرزی، جایگاهش را به عنوان نامزد پیشتاز در مقابل رقیب عمده اش عبدالله عبدالله، وزیر خارجه سابق، حفظ کرده است.

آرای آقای کرزی هنوز هم به ۵۰ فیصدی که وی ضرورت دارد تا از برگزاری دور دوم انتخابات جلوگیری صورت گیرد، نرسیده است.

انتخاب دوباره وی با گزارشات از پرکردن صندوق های رای، توسط حامیانش، و ایجاد محلات جعلی رای دهی، لکه دار شده است.
دفتر مبارزات انتخاباتی کرزی، کاندیدان دیگر را متهم به دستکاری در رای میکند.

اگر اتهامات تقلب بزودی حل و فصل نگردد و یا انتخابات بدور دوم انتقال یابد، نتایج انتخابات شاید تا دو ماه دیگر اعلام نگردد.

زمانیکه یک برنده نهایی اعلام شد، قرار است رهبران جهان یک کنفرانس ملل متحد را غرض بحث روی آینده افغانستان دایر کنند. تقاضای رسمی برای همچو جلسۀ، رسماً از جانب بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شده است.

باوجود موجودیت ۱۰۰ هزار عسکر خارجی که با طالبان می جنگند، سرنوشت افغانستان بصورت فزایندۀ نامعلوم است. پلان ها برای دایر نمودن این کنفرانس در حالی اعلام میشود که جنرال ستانلی مک کرستل، قوماندان نیرو های ناتو و امریکا در حال بررسی ستراتیژی کلی نظامی میباشد.

گوردن براون، صدراعظم بریتانیه، در حالیکه صدراعظم آلمان در کنارش بود بروز یکشنبه به خبرنگاران گفت که زمان حاضر موقع مناسبی برای ارزیابی کلی از افغانستان میباشد:

"کنفرانس بین المللی، یا کنفرانسی به سطح عالی در مورد افغانستان که ما پیشنهاد نموده ایم، باید قبل از ختم سال جاری دایر گردد. در این کنفرانس باید ارزیابی ها در ساحات امنیتی، اداره و انکشافات صورت گرفته و البته بررسی جنرال ستانلی مک کرستل و مساعی که در حال حاضر از جانب کشور های ما در جریان است دنباله گیری شود تا بهترین راه برای آینده افغانستان مدنظر گرفته شود."

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار داشت که بسیار اهمیت دارد تا به افغانها پیان روشنی داده شود که مسئولیت بیشتر برای اداره و حفظ امنیت کشور شان را بزودی در اختیار گیرند.

خانم مرکل میگوید هدف جامعه جهانی، اعمال فشار روی افغانها است تا قدم به قدم، مسئولیت ها را بدوش بگیرند. صدر اعظم آلمان همچنان تقاضا نمود تا تحقیقات دقیق در مورد بمباری دو تانکر تیل در هفته گذشته توسط ناتو، صورت گیرد.

این تانکر ها در ولایت کندوز توسط شورشیان ربوده شده بود.

یک موسسه حقوق افغانها میگوید به ده ها تن از مردم ملکی در این حمله که توسط نیرو های آلمانی دستور آن داده شده بود، کشته شدند.

شاهدان عینی میگویند بعد از آنکه این تانکر ها در زمان عبور از دریا در لال و لای گیر آمدند، طالبان به مردم دهات اجازه دادند تا تانکر ها را خالی نمایند.

در کابل، پولیس میگوید یک پدر، مادر و سه فرزند شان در خواب بودند که بروز یکشنبه یک راکت بمنزلشان اصابت نموده و کشته شدند. طالبان همواره به داخل شهر راکت پرتاپ میکنند ولی تلفات بسیار نادر میباشد.

در اخبار دیگر از افغانستان، چهار عسکر ناتو بروز یکشنبه کشته شده اند که شامل حداقل دو کانادایی و یک امریکایی میشود.

اردوی امریکا بروز دوشنبه اعلام نمود که تحقیقات در مورد اتهامات از جانب یک موسسه خیریه سویدنی آغاز شده است که میگوید نیرو های امریکایی در هفته قبل، در جستجویی شورشیان، دروازه های یک شفاخانه را در ولایت وردک شکسته، و کارکنان آنرا دست بند زدند.

XS
SM
MD
LG