لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ و میر مادران در افغانستان


وزارت صحت عامه افغانستان, به روز سه شنبه در کابل با سازماندهی یک همایش از موسسات تمویل کننده وابسته به ملل متحد و نهاد های همکاراجرایی ملی و بین المللی پروژه های پالیسی صحی, وستراتیژی ملی صحت باروری برای سال های 2012 - 2016 میلادی را , اعلام کرد تا شرکت کننده گان در رابطه به آن بحث نمایند.

درین همایش علاوه بر مامورین ارشد وزارت صحت عامه و نماینده گان ریاست های صحت عامه ولایات, نماینده گان اداره های سازمان صحی جهان, جمعیت سازمان ملل, یونسف, یو.اس .اید و اداره همکاری های بین المللی جاپان ( جایکا ) شرکت کرده بودند که رسما توسط داکتر احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه اعلام شد .

شرکت کننده گان در سخنرانی شان, پیرامون موضوعات تامین صحت باروری,طرق وشیوه های مختلف کاهش مرگ و میر مادران و اطفال, میزان استفاده از میتودهای مدرن تنظیم خانواده, سیستم مشوره دهی صحی وهمچنان تعهدات حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای رسیدن به اهداف انکشاف هزاره ساله صحبت کردند .

معین پالیسی وزارت صحت عامه، تنظیم خانواده و وقفه بین ولادت ها را, در کاهش مرگ و میر مادران با اهمیت خوانده گفت که در افغانستان در هردوساعت یک زن در نتیجه مشکلات ناشی ازحمل هلاک میشود. معین وزات صحت عامه به ادامه گفت :

" در افغانستان از هر 50 زن یکی از آنها, باعث اسباب مربوط حمل در طول حیات شان فوت میکند."

نماینده گان موسسات تمویل کننده وعده سپردند که به تعهدات خود استواربوده وبرای برنامه های دسترسی همه گانی جهت خدمات صحی بخصوص صحت باروری وجوه لازم را فراهم مینمایند .

داکتر نیلوفر ابراهیمی, منشی کمیسیون صحی آن مجلس ضمن تشویق از موسسات تمویل کننده و نهاد های فعالین حقوق زنان تقاضا کرد که یک نظارت دقیق از پروژه ها را نیز دردستور کار خود داشته باشند تا از تلف شدن پولهای کمک شده جلوگیری صورت بگیرد :

" از نهاد های حقوق بشر و فعالین حقوق زنان تقاضا میکنم که از پالیسی و ستراتیژی ملی صحت باروری حمایت نمایند و با وزارت صحت همکاری داشته باشند."

ولایت بدخشان , یکی از ولایات افغانستان است که میزان مرگ ومیر مادران و اطفال در آن به سطح بالایی قرار دارد. داکتر فرزانه فنا, مسوول صحت باروری ولایت بدخشان گفت که با ایجاد وتاسیس مراکز تربیۀ قابله گی و نرسنگ و افزایش مراکز صحی در ولایت بدخشان, فعلا این مشکل تاحدی حل شده است مگر با آن هم نبود داکتران و کارمندان صحی از طبقه اناث در نقاط دوردست یک مشکل است.

داکترفنا , ازچالشها بخصوص موانع فرهنگی یاد آوری نموده گفت :

" عقاید و رسم ورواج های ناپسند هنوز هم در بین مردم وجود دارد. خصوصا معنی غلط از فامیلی پلاننگ ( تنظیم خانواده ) میگیرند. خصوصا مولوی صاحبان به این فکر هستند که خود فامیلی پلاننگ باعث قتل نسل می شود."

به قول داکتر فرزانه فنا, درحال حاضر در ولایت بدخشان حدود 80 قابله از مراکز تربیت فارغ گردیده و درکلینیک ها توظیف و خدمات صحی را انجام میدهند.

XS
SM
MD
LG