لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام بورس های جدید تحصیلی برای افغان ها


وزارت تحصیلات عالی افغانستان میگوید در صدد گسترش روابط علمی و اکادمیک با کشور های مختلف جهان است و قرارداد های را نیز به منظور اعزام محصلین افغان به این کشورها با شماری از پوهنتون های مختلف جهان امضا کرده است.
محمد اعظم نوربخش، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید به همین سلسله به تازه گی وزارت تحصیلات عالی قراردادی را با کشور مالیزیا عقد کرده است که به اساس آن قرار است صد ها تن از جوانان افغان جهت ادامه تحصیل امسال به آن کشور اعزام شوند.
آقای نوربخش به ادامه افزود "فعلاً ما در مقاطع لسانس، ماستری و دوکتورا به آن کشور محصل معرفی میکنیم، بعد از این که آنها مؤافقت کردند و تفاهم نامه های که خواهیم داشت، از این جهت یکی از کشور های که بیشتر مورد توجه است، کشور مالیزیا است که پوهنتون های زیاد معتبر دارد."
به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی این جوانان با مصرف بودجه حکومت بخاطر ادامه تحصیل به مالیزیا فرستاده خواهند شد.
به منظور اعزام محصلین افغان به خارج از کشور از دو سال به این طرف حکومت افغانستان بودیجه مشخص را در اخیتار وزارت تحصیلات عالی قرار میدهد.
به اساس معلومات سخنگوی وزارت تحصیلات عالی امسال ده ملیون دالر به منظور اعزام جوانان بخارج از کشور در اخیتار این وزارت قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می گوید که سال گذشته نیز ۳۰۰ جوان افغان از طریق بورس های دولتی جهت ادامه تحصیل به هند و ترکیه اعزام شده بودند.
بورس های دولتی اکثراً به منظور ارتقاع ظرفیت کارمندان دولتی و استادان پوهنتون ها، در سطح ماستری و دوکتورا در اخیتار کارمندان نهاد های مختلف دولتی، استادان پوهنتون ها و مراکز تحصیلات عالی قرار داده می شود.
در کنار بورس های دولتی همه ساله زمینه تحصیل برای صدها جوان افغان به همکاری مؤسسات و کشور های مختلف فراهم میشود.
وزارت تحصیلات عالی میگوید سال گذشته حدود دو هزار تن از طریق بورسیه ها جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده شده بودند و ابراز امیداوری میکنند که در سال جاری این رقم افزایش یابد.
به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی قرار است امسال کشور هندوستان نیز حدود ششصد بورسیه را در اخیتار جوانان افغان قرار داده است.
هند، پاکستان، قزاقستان، جاپان، بنگلدیش، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت ، مراکش، ترکیه ، اندونیزیا، ایران، تاجکستان، مالیزیا، پولند و امریکا از جمله کشور های اند که بورس های تحصیلی را در اخیتار محصلین افغان قرار میدهند.
XS
SM
MD
LG