لینک های دسترسی

Breaking News

نیلاب مبارز: نقش زنان در روند صلح باید برجسته تر شود


Nilab Mobarez
Nilab Mobarez

سخنگوی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان می گوید که زنان افغان خواهان حضور یک زن به عنوان معاون شورای عالی صلح هستند و این تقاضا را نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان، در اجلاس امسال شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرده است.

متن ذیل، مصاحبه با نیلاب مبارز، سخنگوی معاونت ملل متحد برای افغانستان است که او در مورد تقاضای زنان افغان به سهم گیری در روند جاری صلح این کشور و حمایت های یوناما از زنان افغان صحبت کرده است.

س: یکی از تقاضای زنان افغان این است که معاون شورای عالی صلح یک زن باشد، آیا این مساله از طرف نماینده خاص در اجلاس شورای امنیت مطرح شده است؟

ج: بلی این مساله در یکی از جملاتی که در بیانیه نماینده خاص می خوانید، از طرف نماینده های زنان در افغانستان به گوش شورای امنیت رسانیده شده و گفتند که زنان تقاضا دارند که یکی از معاونین شورای عالی صلح باید یک خانم باشد. اما این که امکان دارد یا نه بلی این مربوط به اراده سیاسی دولتمردان است که یک نفر انتخاب و تعین کنند.

س: پلان ها و برنامه های یوناما برای حمایت از زنان افغان چیست؟ برای پس از سال ۲۰۱۴ آیا دفتر شما هم کدام پلان و برنامه مشخص دارد یا نه؟

ج: دفتر یوناما - که یک دفتر سیاسی ملل متحد است - به اساس فیصله نامه شورای امنیت همه ساله، وظایف خود را از طریق شورای امنیت بدست می آورد، این بصورت سالانه تمدید میغشود و تغیراتی هم می تواند بیاید، از همی خاطر من از قبل گفته نمیتوانم که لایحه وظایف ما که برای بعد از ۲۰۱۴ فرستاده خواهد شد، چگونه خواهد بود، چیزی را که به جرآت گفته میتوانم این است که ملل متحد بر اساس اعلامیه ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر که تمام افراد حق مساوی دارند در راستای حمایت از زنان ، مردان و اطفال افغان و بخصوص زنان که سوال شما در آن مورد است، وظیفه دارد که از زنان حمایت کند و این کار را دوام خواهد داد.

س: به نظر شما، که جلساتی با زنان افغان داشتید و از نگرانی های آنان هم با خبر هستید، برای از بین بردن این نگرانی ها و دادن یک اطمنان و دلگرمی به زنان که پس از سال ۲۰۱۴ وضعیت مانند سال های ده سال قبل نخواهد بود و امکان ندارد که آن محدویت ها دیگر وضع شود، چه باید کرد؟

ج: ما همیشه تائید کردیم و تاکید داریم که قانون اساسی افغانستان و تمام دست آورد های ده سال گذشته چه در حقوق زنان و یا سایر عرصه ها مثل آزادی بیان و دیموکراسی باید حفظ شود و نباید بالای آن کدام معامله صورت گیرد، برای ما این شرایط اساسی است و قانون اساسی افغانستان سند مهمی است که حقوق زنان را حمایت و از آن دفاع میکند در صورتکیه از سوی همه طرف های درگیر قبول و تطبیق شود.

س: شما در مورد انتخابات آیند چه نظر دارید، با در نظر داشت نگرانی ها و وضعیت امنیتی چه فکر میکند، زمینه برای شرکت فعال زنان در انتخابات آینده فراهم خواهد بود؟

ج: اول میخواهم بگویم که انتظار ما از دولت افغانستان این است که انتخابات را در زمان معین در سال ۲۰۱۴ طبق قانون برگزار کند، البته ما در این انتخابات نقش کمکی داریم و هر چه در توان ما باشه دریغ نخواهیم کرد، در رابطه به شرکت زنان و هم مردان چیزی که بسیار مهم است مساله امنیت است، هر انتخاباتی که تا حال بوده چالش داشته بعد از این هم چالش ها وجود خواهد داشت، اما کار جریان دارد و تلاش میشود که زمینه برای برگزاری یک انتخابات شفاف فراهم شود و امید ما هم همین است.

س: شرکت زنان بصورت مشخص در این انتخابات امکان پذیر خواهد بود؟

ج: در انتخابات های گذشته خوشبختانه نقش زنان چشم گیر بود، من فکر میکنم اگر شرایط خوب امنیتی وجود داشته باشد دلیلی دیگری وجود ندارد که زنان در انتخابات شرکت نکنند.

س: به نظر شما برای کاندید شدن یک زن در انتخابات سال ۲۰۱۴ زمینه تا چه حدی فراهم است؟

ج: هیچ کدام ممانعت قانونی وجود ندارد.

س: شایعات و گفته های وجود دارد که امکان دارد انتخابات به تعویق بی افتد، آیا شما در جریان هستید؟

ج: ما به شایعات نمی پردازیم، ولی انتظار ما از دولت افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات این است که انتخابات مطابق قانون اساسی در سال ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۵ اجرا شود.
XS
SM
MD
LG