لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله عبدالله: مردم حق دارند که ناراض باشند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان در مصاحبه با تلویزیون آشنای صدای امریکا
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان در مصاحبه با تلویزیون آشنای صدای امریکا

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان میگوید با گذشت یک سال، عمده ترین دست آورد های حکومت وحدت ملی، تداوم پروسۀ سیاسی افغانستان بر مبنای حق تعیین سرنوشت از طریق انتخابات، تأسیس حکومت، تشکیل کابینه، تصویب قوانین، اقدامات در راه رفاه مردم، تصامیم در زمینۀ مبارزه با فساد اداری، سعی برای بهبود بخشیدن روابط با جامعۀ بین المللی، جلب دوبارۀ همکاری های جامعۀ جهانی، و نیز تلاش برای بهبود روابط با همسایه ها بوده است.

آقای عبدالله در حاشیۀ سفرش به شهر نیویارک به منظور اشتراک در مجمع عمومی ملل متحد، در مصاحبۀ اختصاصی با تلویزیون آشنای صدای امریکا گفت: "در داخل هر حکومت بحث ها در مورد مسایل پالیسی وجود میداشته باشد. بحث هایی ما داشته ایم، نظراتی موجود بوده و بالاخره به نتایجی که رسیدیم، باز آن سیاستِ دولت بوده، و سیاست دولت دنبال شده است"، که به زعم او، این وضعیت نباید کشمکش بین دو تیم تعبیر شود.

نگرانی های امنیتی

رئیس اجرائیۀ افغانستان در مصاحبۀ اختصاصی اش با تلویزیون آشنا، راجع به امنیت گفت که وضع کنونی "فراتر از افغانستان تغییر کرده" و تهدید داعش، در سطح منطقه و در گوشه هایی از افغانستان دیده میشود.

وقتی از آقای عبدالله در مورد گزارش اخیر ملل متحد مبنی بر گسترش نفوذ داعش در افغانستان پرسیده شد، او گفت که این گزارش ها را شخصاً ندیده است اما چنین گزارش ها "ایجاب دقت" میکند.

رئیس اجرائیه در رابطه با نگرانی های مردم از بابت وضع امنیتی گفت که "دشمنان افغانستان" در نایل آمدن به هدف شان در عرصۀ امنیتی ناکام بوده اند، اما امنیت، چنانچه مردم توقع داشتند، تأمین نشده و در این مورد، " مردم حق دارند که ناراض باشند". آقای عبدالله گفت که برای اصلاح این وضعیت، از اقدامات ممکنه نباید دریغ شود و این اقدامات میتواند شامل " تغییر در رهبری نیرو های امنیتی" باشد.

آقای عبدالله میگوید افغانستان یک روز بدون کمک جامعۀ بین المللی، تحمل آورده نمیتواند.
آقای عبدالله میگوید افغانستان یک روز بدون کمک جامعۀ بین المللی، تحمل آورده نمیتواند.

توقع از جامعۀ جهانی

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان تصریح نمود که: "افغانستان حتی برای یک روز، برداشت و تحمل قطع کمک های بین المللی را ندارد."

آقای عبدالله افزود که افغانستان هنوز هم نیازمند تداوم همکاری های جامعۀ بین المللی در عرصۀ تأمین امنیت بوده که روی شکل و جزییات آن، همه روزه میان مقامات افغان و کشور های کمک کننده بحث صورت میگیرد. وی همچنان گفت که در این زمینه، هر باری که با رئیس جمهور اوباما صحبت ویدیویی داشته اند، نگرانی های خود را شریک ساخته است.

وقتی از آقای عبدالله راجع به توقع آنان از پاکستان پرسیده شد، او گفت که از پاکستان میخواهد تا "با کسانی که به خرابی افغانستان کمر بسته اند، و به ویرانی افغانستان کمر بسته اند، و مردم بیگناه را به قتل میرسانند، کمک نکند."

رئیس اجرائیۀ افغانستان در مورد مصالحه با طالبان گفت که ولو اگر فرصت دست دهد که یک گروه ده نفری و یا نیمی از طالبان از جنگ دست بکشند و با پروسۀ صلح بپیوندند، حکومت افغانستان منتظر اقدام کشور دیگری در این زمینه نخواهد بود و "رهبری، ستراتیژی، و تصمیم" در مورد صحبت با چنین افراد، به افغانستان تعلق دارد.

مصاحبۀ اختصاصی تلویزیون آشنا با داکتر عبدالله
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:02 0:00

XS
SM
MD
LG