لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله برای امضای پروژۀ برق کاسا ۱۰۰۰ به تاجیکستان می‌رود


قرار بود که موافقتنامه آغاز این پروژه در ماه اگست سال ۲۰۱۴ میلادی امضا شود، اما به دلیل ناامنی تا کنون به تعویق افتاده است.
قرار بود که موافقتنامه آغاز این پروژه در ماه اگست سال ۲۰۱۴ میلادی امضا شود، اما به دلیل ناامنی تا کنون به تعویق افتاده است.

کاسا ۱۰۰۰ پروژۀ انتقال برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی از طریق خاک افغانستان است و با تطبیق این پروژه قرغیزستان ۱۳۰۰ میگاوات را به پاکستان صادر می‌کند.

در مسیر انتقال برق قرغیزستان به پاکستان، تاجیکستان و افغانستان موقعیت دارند که این شبکه به طول ۵۶۰ کیلومتر از مسیر شیرخان بندر کندز، بغلان، کابل و تورخم، به پاکستان انتقال می‌یابد.

قرارداد این پروژه میان تاجیکستان، قرغیزستان، پاکستان و افغانستان در ماه نوامبر ۲۰۰۷میلادی پیش امضا شود، اما مکرراً به دلیل ناامنی به ویژه در افغانستان به تعویق افتاد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان به روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت که به زودی برای نهایی‌شدن این پروژه به تاجیکستان می‌رود.

انتظار می رود که افغانستان از مدرک هرمیگاوات برق یک دالر و بیست و پنج سنت و مجموعاً سالانه بین ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون دالر درآمد داشته باشد.

وزارت انرژی و آب افغانستان پیش از این گفته است که این کشور از طریق پروژه کاسا ۱۰۰۰ سه صد میگاوات برق را به قیمت ارزان به دست می‌آورد.

بر اساس ارقام وزارت مالیۀ افغانستان، هزینۀ تطبیق این پروژه هفت میلیارد دالر تخمین شده است که از سوی بانک جهانی، اداره انکشافی ایالات متحده امریکا و بانک انکشاف اسلامی تمویل می‌گردد و سهم افغانستان که در این پروژه ۳۱۶ میلیون دالر است، آن را بانک جهانی به گونۀ بلاعوض می‌پردازد.

در حال حاضر افغانستان سالانه تا ۷۰ درصد مصرفی خود را به ارزش ۲۲۰ تا ۲۷۰ میلیون دالر از ایران، تاجیکستان، اوزبیکستان و تورکمنستان خریداری می‌کند و شرکت برشنای افغانستان دیروز اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت دالر در برابر واحد پول افغانی، ۲۵ فیصد قیمت برق وارداتی را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG