لینک های دسترسی

Breaking News

مصرف استامینوفن با خطر عقیم شدن جنین مذکر توأم است


پاراستامول در بازار آزادانه در دسترس عام قرار دارد
پاراستامول در بازار آزادانه در دسترس عام قرار دارد

یک پژوهش جدید در پوهنتون ادینبره بریتانیا دریافته است که استفاده طولانی مدت از استامینوفن یا پاراستامول در دوران حاملگی، خطر ناباروری یا عقامت را در جنین مذکر افزایش می‌دهد.

دکتر راد میچل پژوهشگر ارشد این پژوهش گفت که آنان در مرحله ابتدایی این تحقیق روی موش‌های باردار، متوجه شدند که استفاده از استامینوفن در مادر باردار، چنانچه از هفت روز طولانی‌تر شود، سبب کوچک شدن حجرات تولید کنندۀ تستوسترون در خصیه های جنین می شود و میزان تولید آنرا به ۴۵ درصد کاهش می دهد.

این پژوهش بالای حجرات خصیۀ انسان نیز انجام شد. پژوهشگران در مراحل مقدماتی و پیش از تجویز استامینوفن حجرات خصیۀ انسان را در نسج خصیۀ موش های مورد استفاده در پژوهش پیوند زدند. یافته ها بازهم کوچک شدن حجرات و کاهش میزان تولید تستوسترون بود.

تستوسترون یک هورمون جنسی مذکر است که سبب تبارز خواص مردانه شده و در کنار سایر فعالیت ها در بدن سبب تنبیه غریضۀ جنسی و تولید سپرم می شود. این هورمون به پیمانۀ اندک در وجود زنان نیز تولید می شود.

استامینوفن یا پاراستامول، یک داروی پرمصرف ضد درد و ضد تب است که در رده بندی کنونی دوا های مصوون در زمان حاملگی شامل بوده و به صفت یک دوای کم خطر به زنان باردار تجویز می شود.

مقدار مجاز برای مصرف استامینوفن در افراد بالغ ۲۰ میلی گرام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر نوبت مصرف است. این دوا به گونۀ آزاد و بدون نسخه در اکثر کشور های جهان در دسترس مردم قرار دارد.

پژوهشگران می‌گویند، گرچه در موارد خاص مثلاً تب بلندتر از ۳۸ درجه سانتیگراد و دردهای شدید، تجویز مسکن از جمله استامینوفن ضروری است، اما این دارو در زنان حامله باید با احتیاط کامل و تحت نظر داکتر و با در نظر داشت قاعدۀ "کمترین میزان و کوتاهترین زمان ممکن" مصرف شود.

XS
SM
MD
LG