لینک های دسترسی

Breaking News

نصف دیپلماتهای افغان تابعیت مضاعف دارند، وکلا


وزیر خارجه و شماری از دیپلماتهای افغان در پولند، عکس از سفارت افغانستان در پولند
وزیر خارجه و شماری از دیپلماتهای افغان در پولند، عکس از سفارت افغانستان در پولند
وزارت خارجه افغانستان میگوید آماری که تابعیت دیپلماتهای افغان در خارج از کشور را مشخص سازد وجود ندارد اما وکلا در ولسی جرگه میگویند، بیشتر از نصف دیپلماتهای افغانستان تابعیت دوگانه دارند.

ولسی جرگه مسوده قانون داشتن تابعیت واحد (تنها تابعیت افغانستان) برای دیپلماتهای افغان را تصویب نموده است اما شماری از اعضای مشرانو جرگه و مقامات در وزارت خارجه، خواهان حذف محدودیت قانونی در تابعیت استند.

عبدالقیوم سجادی، عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه، به رادیو آشنا گفت تعیین تابعیت واحد برای دیپلماتها، بدلیل تامین مصوونیت منافع ملی افغانستان صورت گرفته است.
"باتوجه به مصالح عمومی افغانستان و با توجه به نفوذگزاریهای سیاسی قدرتهای بیرونی در درون حکومت افغانستان، این حق پارلمان ومردم افغانستان است که قوانینی را برای جلوگیری از آنها وضع کند."

گل پاچا مجیدی، یک عضو دیگر ولسی جرگه، نظر مشابهی دارد. "دستگاه سیاست خارجی یک بخش بسیار حساس و محرم یک دولت است. این یک ضرورت فوری است که باید تمام دیپلماتهای ما فقط تابعیت افغانستان را داشته و تنها به منافع ملی افغانستان متعهد باشند."

مخالفین

اما نثار حارث، عضو مشرانو جرگه، میگوید مسوده یی تصویب شده در ولسی جرگه مستلزم بحثهای بیشتر است.

"باور ما این است که بالای این قانون باید بحث فراوان صورت بگیرد. یکی مشکلات این قانون ماده هشتم آن است که در آن بر تابعیت دوم و سوم دیپلماتها، ممنوعیت وضع میکند."

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه، به رادیو آشنا گفت استخدام و تعیینات دیپلماتهای افغان بر اساس اصل شایستگی است نه بر تابعیت آنها. "اینکه افغانهای دارای تابعیت مضاعف اصلا نخواهد توانستند که از مهارتهای دیپلماتیک خود، از روابط خود، از دانش خود، از تجارب خود، از جهانگردی خود، از مهارتهای زبانی خود برای خدمت به افغانستان استفاده بکنند این یک موضوع قابل بحث است."

به بارو آقای موسی زی با وجود تمام ملاحظات، در صورتیکه قانون تابعیت واحد دیپلماتهای افغان به تصویب مشرانو جرگه و توشیح رئیس جمهور برسد، وزارت خارجه آنرا تطبیق خواهد کرد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG