لینک های دسترسی

Breaking News

تفتیش آرای افغانستان پایان یافت


تفتیش تمام آرا بیشتر از حدود دو ماه وقت گرفت
تفتیش تمام آرا بیشتر از حدود دو ماه وقت گرفت

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شام پنجشنبه روند "تفتیش فزیکی" تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به پایان رسانید.

نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت که تمام ۲۲۸۲۸ صندوق آرا، در حضور ناظرین افغان و خارجی، از مرحله تفتیش گذشت.

تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۶ سرطان در حضور نمایندگان هر دو نامزد ریاست جمهوری و ناظرین داخلی و بین المللی آغاز گردید و ۱۳ سنبله، در نبود نمایندگان نامزدان، پایان یافت.

بر اساس تقاضای داکتر عبدالله عبدالله روند تفتیش از سوی سازمان ملل متحد مدیریت و نظارت می شد. سازمان ملل دها ناظر را از کشورهای مختلف جهان برای کمک به و نظارت از روند تفتیش آرا به کابل فراخوانده بود.

آیساف، نیروهای بین المللی تحت فرمان ناتو، بیشتر از هشت میلیون برگه رای را از تمام ولایات افغانستان به کابل انتقال داد.

نتایج نهایی

پس از تفتیش، روند ابطال آرای تقلبی باید تکمیل شود. مقام ها در کمیسیون مستقل انتخابات گفتند که این روند هم بیشتر از ۷۰ در صد اجراء شده و تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید.

مرحله بعدی، رسیدگی به شکایات از سوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی است.

تا این دم، فقط ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی شکایاتی را به کمیسیون شکایات انتخاباتی ارائه کرده است. ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله، دیگر نامزد ریاست جمهوری، اما با روند تفتیش مقاطعه نموده و تا حال هیچ شکایتی ارائه نکرده است.

در آخرین مرحله، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان خواهد شد. هنوز تاریخ این اعلان، مشخص نشده است.

مقام ها در ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که آمادگی ها برای انتقال قدرت و برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، از هفته ها پیش تکمیل شده بود. مقام ها گفته اند که مراسم انتقال قدرت از رئیس جمهور کرزی به رئیس جمهور جدید، افغانی خواهد بود و مهمانان خارجی در آن حضور نخواهند داشت.

حکومت وحدت ملی

با آنکه روند تفتیش آرا به پایان رسیده گفت و گوهای دو نامزد بر سر چگونگی ایجاد "حکومت وحدت ملی" تا هنوز بی نتیجه بوده است. به نظر می رسد که حد صلاحیت های رئیس اجرائیه ای و گماشتن دیگر اعضا ارشد حکومت آینده، نکات اصلی مورد اختلاف دو نامزد ریاست جمهوری است.

سخنگویان هر دو ستاد انتخاباتی گفتند که گفت و شنودها روز پنجشنبه هم ادامه داشت اما از تفاهم نهایی خبری نبود.

سیدآقا حسین سانچارکی، سخنگوی ستاد داکتر عبدالله عصر پنجشنبه در صفحه فیسبوک اش از قول داکتر عبدالله نوشت "برایم به مراتب با عزت تر است كه در خانه بنشينم تا با يك طرف تقلب به مذاكره پردازم".

پیش از این اعضای ارشد ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله از اعلان "حکومت موازی" و راه اندازی اعتراض های گسترده هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG