لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ گزارش یوناما را ناقص خواند


یوناما از سال ۲۰۰۹ تا کنون تلفات ملکی را در افغانستان مستند سازی کرده است.
یوناما از سال ۲۰۰۹ تا کنون تلفات ملکی را در افغانستان مستند سازی کرده است.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیۀ افغانستان بخشهایی از گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان را در سال ۲۰۱۵ رد کرد.

یوناما در بخشی از گزارش خود نگاشته است که تلفات افراد ملکی در اثر حملات زمینی طالبان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی نگاشته است که "با تشخیص یوناما در مورد چگونگی کاهش ۴۲ در صدی تلفات افراد ملکی از اثر حملات زمینی طالبان موافقت ندارد."

در خبرنامه آمده است که دلیل عمدۀ کاهش تلفات ملکی در اثر عملیات زمینی طالبان از نگرانی آن گروه برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی نبوده بلکه از فرار و بیجا شدن مردم در اثر راکت پراگنی، حملات و آزار و اذیت طالبان ناشی می شود.

افزون بر این، ریاست جمهوری افغانستان همچنان گزارش یوناما را مبنی بر اینکه ۱۳ در صد تلفات ملکی را به هیچ گروه نسبت نداده است، پرسش برانگیز عنوان کرده است.

در شش سال گذشته بیشتر از ۱۸۷۰۰ غیرنظامی افغان در منازعات مسلحانه و دیگر رویدادهای امنیتی کشته شدند.
در شش سال گذشته بیشتر از ۱۸۷۰۰ غیرنظامی افغان در منازعات مسلحانه و دیگر رویدادهای امنیتی کشته شدند.

یوناما گزارش داده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی شمار افراد ملکی کشته شده در جنگ اندکی کاهش یافته است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۵۴۵ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۷۴۵۷ دیگر زخمی شده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی از کشته شدن ۳۶۹۹ و زخمی شدن ۶۸۴۹ فرد ملکی گزارش شده بود.

گزارش یوناما حاکی است که در سال ۲۰۱۵، عناصر مخالف دولت افغانستان به ویژه طالبان مسوول ۶۲ درصد تلفات افراد ملکی بوده اند.

طالبان نیز با ارسال پیامی به رسانه ها، گزارش یوناما را یک جانبه خوانده و آن را رد کرده اند. آن گروه مسوولیت تلفات افراد ملکی را به دوش نیروهای طرفدار دولت افغانستان انداخته است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان مستندسازی سیستماتیک تلفات افراد ملکی را از سال ۲۰۰۹ تا کنون دنبال کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی یوناما در شش سال گذشته بیشتر از ۱۸۷۰۰ غیرنظامی افغان در منازعات مسلحانه و دیگر رویدادهای امنیتی کشته شدند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG