لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ به مشرانو جرگه - قرارداد امنیتی را تایید کنید


ولسی جرگه با اکثریت آرا قراردادهای امنیتی با امریکا و ناتو را تایید کرد
ولسی جرگه با اکثریت آرا قراردادهای امنیتی با امریکا و ناتو را تایید کرد

ولسی جرگه افغانستان به روز یکشنبه قرارداد امنیتی دوجانبه با ایالات متحده امریکا را در یک نشست فوق العاده با اکثریت آرا تصویب کرد. قانونگذاران در ولسی جرگه در جلسه همچنان قرارداد امنیتی و دفاعی با ناتو را تصویب کردند.

در این جلسه فوق العاده ۱۵۷ تن از نماینده های ولسی جرگه حضور داشتند و با ۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع، این قراردادهای امنیتی را تایید کردند.

عبدالروف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه گفت قرارداد چگونگی حضور نیروهای ناتو در افغانستان شامل ۲۵ ماده در یک مقدمه با دو ضمیمه است.

آقای ابراهیمی گفت "قراداد همکاری های امنیتی و دفاعی میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا به داخل یک مقدمه ۲۶ ماده و دو ضمیمه الف و ب جهت تصدیق به حیث کل به رای گذاشته می شود، موافق کارت سبز مخالف کارت سرخ."

مخالفین

در این حال برخی از مخالفان تایید قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا تعدادی از وکلا را به شرکت در مهمانی های که از سوی سفارت امریکا در کابل به منظور جلب حمایت وکلا از امضای این پیمان ترتیب داده شده بوده متهم کردند.

اما شماری دیگری از وکلا که با امضای این پیمان موافق بودند گفتند که امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو به ثبات و امنیت افغانستان کمک خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه از این اقدام ولسی جرگه استقبال کرده است.

به اساس اعلامیه ارگ محمد اشرف غنی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان نیز خواسته است که این قرارداد های امنیتی و دفاعی را تایید کنند.

نظر آگاهان

شماری از کارشناسان نظامی تصویب و امضا این دو پیمان را بر اوضاع امنیتی افغانستان تاثیر گذار می دانند.

اکبر جان آرزومند، تحلیلگر نظامی و سیاسی به صدای امریکا گفت "با امضای این پیمان افغانستان و مردم افغانستان مطمئن شدند که مردم دنیا و جهان بخصوص ایالات متحده امریکا، کشورهای غربی شامل در ناتو ما را تنها نمی مانند."

به اساس مواد مندرج قراداد امنیتی میان امریکا و افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ به نیروهای امریکایی اجازه داشتن تاسیسات نظامی در کابل، هرات، مزارشریف، بگرام، قندهار، هلمند، گردیز، جلال آباد و شیندند داده می شود.

این قراداد همچنان به نیروهای امریکایی اجازه میدهد که از میدان های هوایی نظامی بگرام، قندهار، کابل، هرات، شیندند، مزارشریف و هلمند استفاده کنند.

این قرارداد ها چهارچوب ادامه حضور نیروهای امریکایی و ناتو را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان مشخص می کند.

با این که حامد کرزی رئیس جمهور قبلی افغانستان از امضا قراداد امنیتی با امریکا تا آخرین روز های کاری اش سرباز زد اما حکومت تحت رهبری اشرف غنی این قرارداد را یک روز پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور امضا کرد.

XS
SM
MD
LG