لینک های دسترسی

Breaking News

آیا وزیر داخله سلب اعتماد خواهد شد؟


نورالحق علومی از سوی ریاست اجرائیه برگزیده شده است
نورالحق علومی از سوی ریاست اجرائیه برگزیده شده است

به دنبال ناامنی های اخیر در افغانستان، قرار است ولسی جرگه به زودی وزیر داخله را استیضاح کرده و احتمالاً از او سلب اعتماد کند. آگاهان امور، تبعیض های قومی، مخالفت های خصوصی و اختلافات زمان جنگ سرد را از دلایل این اقدام ولسی جرگه میدانند.

آقای علومی از وزرایی است که در حکومت وحدت ملی از جانب ریاست اجرائیه معرفی شده و رای اعتماد به دست آورده است.

احتمال سلب اعتماد

عبدالحفیظ منصور، عضو ولسی جرگه که عضو حزب جمعیت اسلامی نیز بوده و روابط نزدیک با ریاست اجرائیه دارد، به رادیو آشنا گفت که برای استیضاح یک وزیر به ۵۰ امضا نیاز است و برای استیضاح آقای علومی ۶۴امضا جمع آوری شده است.

او افزود که اگر پاسخ های وزیر داخله قناعت مجلس را حاصل نکرد، رای گیری در مجلس سرنوشت آقای علومی را تعیین خواهد کرد.

آقای منصور افزود که به وزیر داخله "رای عدم اعتماد میدهم".

او افزود:" دو نقطه را میتوانم بگویم، اول اینکه من (در درخواستنامۀ استیضاح وزیر داخله) امضا کرده ام و اگر صندوق (راگیری) گذاشته شود، قطعاً برای(وزیر داخله) رای عدم اعتماد میدهم."

آقای منصور افزود که نقطۀ دوم این است که پس از گرد آوری امضا ها به منظور استیضاح آقای علومی، برخی از نمایندگان مردم مربوط به قوم هزاره گفته اند که وزارت داخله در حملۀ طالبان بر پوسته های پولیس محلی در ولسوالی جلریز وردک که در آن بیش از ده منسوب پولیس محلی کشته شد، به شکل سازمان یافته عمل کرده و از این رو وزیر داخله باید بدون استیضاح از سمتش کنار رود.

اما آقای منصور در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

موضوع سلب اعتماد آقای علومی در لابلای اختلافات روی انتخاب وزیر دفاع افغانستان به یک موضوع حاد مبدل شده است.

جنرال عبدالواحد طاقت، تحلیلگر مسایل نظامی و سیاسی نیز در صحبت با رادیو آشنا موضوع سلب اعتماد وزیر داخله را دور از امکان ندانست. آقای طاقت گفت که "به زودی شاهد سلب اعتماد آقای علومی در ولسی جرگه خواهیم بود".

هیلی ارشاد، عضو ولسی جرگه میگوید که وکلای طرفدار ریاست اجرایی به دلیل این که وزیر داخله اقارب و دوستان آنان را از پست های آن وزارت تبدیل یا کنار زده است، با تهدید سلب اعتماد مواجه میباشد.

خانم ارشاد گفت که برای واضح ساختن کارایی و عدم کارایی، باید به وزیر داخله وقت بیشتر داد. او گفت که قضاوت بر کارکرد های چهار ماهۀ یک وزیر، تصمیم غیر منصفانه است.

خانم ارشاد علاوه کرد:"برادران یا برادر زاده های بعضی از وکیل صاحبان را که قوماندان امنیه بودند یا آمر های حوزه ها بودند، توسط وزیر داخله برطرف یا تبدیل شدند. تمام کسانی که به حساب زورمندان و پشتیبانی جنگ سالاران آمده بودند، نیز برطرف یا تبدیل شده اند."

خانم ارشاد افزود که همین برطرفی ها و تبدیلی ها، باعث شده است که برخی از افرادی که در تیم اصلاحات و همگرایی استند، مخالفت نشان دهند.

این عضو ولسی جرگه گفت که پس از استیضاح وزیر داخله شاید برخی از وکلای که عقده های بسیار "پلید تبعیضی" دارند، در مقابل آقای علومی کارت سرخ بلند کنند.

مخالفت جنگ سرد

اما به نظر برخی از کارشناسان امور، مخالفت های گذشته در این خصوص یک بار دیگر پر رنگ شده است. خلیل رومان، تحلیلگر مسایل سیاسی در افغانستان میگوید که استیضاح وزیر داخله که از جنرال حکومت داکتر نجیب الله است، برمیگردد به مخالفت های زمان جنگ سرد میان "به اصطلاح کمونیست ها و مجاهدین یا به اصطلاح اشرار" و مجاهدین نمیخواهند که یک شخص غیر مجاهد وزیر داخله باشد.

آقای رومان گفت:"در مجموع (مجاهدین) نمیخواهند که یک کسی غیر از تنظیم خود شان یا افرادی مربوط خود شان که تعهد مکتبی به آنان داشته باشند، در رأس وزارت داخله یا کدام وزارت دیگری قرار بگیرند. و متأسفانه که ترسبات جنگ سرد به فضای ادارۀ و مدیریت افغانستان حکومت دارد. "

آقای رومان افزود که آنانی که در جهاد و مقاومت شرکت داشتند نمیخواهند که از ادارۀ حکومت محروم شوند.

با آنهم آقای رومان گفت که وزیر داخله نیز در این مدت موفقیت های از خود نشان نداده است که این نیز میتواند، جهت دیگر این مسأله باشد.

نشست روز سه شنبه ولسی جرگه تصمیم خواهد گرفت که آیا وزیر داخله استیضاح شود یانه. در صورت استیضاح، اگر پاسخ های آقای علومی باعث قناعت اعضای مجلس نشود، وکلا برای تعین سرنوشت وزیر داخله، به رای گیری خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG