لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت خبرنگاران از سوی ستاد های انتخاباتی


در جریان انتخابات از هشت مورد خشونت علیه خبرنگاران گزارش شده است
در جریان انتخابات از هشت مورد خشونت علیه خبرنگاران گزارش شده است
در جریان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان، شماری از خبرنگاران افغان مورد خشونت قرار گرفتند.این خشونت ها شامل لت و کوب، تهدید ها، ارعاب و حتی توقیف های کوتاه مدت میباشد.

صدیق الله توحیدی، رئیس اداره حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان یا "نی" می گوید که در جریان مبارزات انتخاباتی، ستاد های شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی علیه خبرنگاران از خشونت کار گرفتند.

آقای توحیدی افزود:"در روز انتخابات ما هم موارد خشونت ها را داشتیم. البته در روز انتخابات موارد خشونت که صورت گرفت جز یک مورد...اکثراً توسط ستاد های انتخاباتی خشونت صورت گرفت که منجر به کشته شدن کسی نشد، ولی شامل تهدید ها، بازداشت های موقت و لت و کوب بود."

آقای توحیدی همچنان گفت که در روز انتخابات هشت مورد خشونت توسط ستاد های انتخاباتی شماری از نامزد ها علیه خبرنگاران به آنان گزارش شده است.

اکثریت رسانه ها در افغانستان حکومت آن کشور را به عدم رسیدگی و پاسخگویی به تهدیدات علیه خبرنگاران متهم میکنند.

غلام نبی فراهی، معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صحبت با رادیو آشنا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

نگرانی های آزادی بیان

خشونت در مقابل خبرنگاران در افغانستان باعث افزایش نگرانی ها پیرامون آزادی بیان شده است.

پرویز کاوه، مدیر مسول روزنامه هشت صبح، آیندۀ آزادی بیان در افغانستان را نگران کننده خواند.
او می گفت "شماری از نامزدان در لفافه دیموکراسی، به هر نوع عمل به شمول خشونت علیه خبرنگاران دست زدند."

آقای کاوه افزود:" زمانیکه خشونت ها از جانب افرادیکه با استفاده از ابزار دیموکراسی میخواهند به قدرت برسند، صورت میگیرد، بدون شک نگرانی را از آینده آزادی بیان در افغانستان نشان میدهد و در واقع ما را بیشتر نگران و مراقب فعالیت های مان در زمینه اطلاع رسانی میسازد".

آقای کاوه، در اشاره به خشونت ها علیه خبرنگاران در جریان انتخابات گفت که شماری از ستاد های انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای ولایتی تلاش کردند تا با ایجاد هراس از حضور فعالان اطلاع رسانی به نفع نامزد مشخص استفاده کنند.

در ۱۳ سال گذشته، رسانه های آزاد در افغانستان رشد چشم گیر داشته است. ولی در عین حال، با آزمون های جدی از سوی گروه های مسلح، خشونت های مرگبار، تهدید های امنیتی و توقیف ها رو به رو بوده اند.

پس از سقوط رژیم طالبان تا حال، ۴۲ خبرنگار در افغانستان کشته شده است. از جمله کشته شده گان، ۱۶ خبرنگار خارجی ومتباقی آن افغان بوده اند.

آقای توحیدی از مسولین حکومت افغانستان خواست که عاملین خشونت های علیه خبرنگاران را مورد پیگرد جدی قانون قرار دهد، در غیر آن، اصل آزادی بیان در افغانستان صدمه خواهد دید.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG