لینک های دسترسی

Breaking News

سپنتا خبرهای کودتا را رد کرد


آقای سپنتا می گوید که قدرت مسوولانه انتقال خواهد یافت
آقای سپنتا می گوید که قدرت مسوولانه انتقال خواهد یافت

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که با اعلان نتایج نهایی انتخابات، قدرت بگونه مسالمت آمیز از سوی حامد کرزی به رئیس جمهور آینده انتقال خواهد یافت.

آقای سپنتا گفت که رئیس جمهور کرزی تا تکمیل شدن پروسه انتخابات، از قدرت کنار نخواهد رفت.

آقای سپنتا گفت "این یک موضوعی است که خبرنگار نیویورک تایمز کشف کرده اما ما هیچ دلیلی در این مورد نداریم و از طرف دیگر نمی شود که افغانستان هر ده سال درگیر یک بحران و کودتا شود و ارزش ها، مبانی و قوانین ان ادامه پیدا نکند. ما معتقد هستیم که هیچ نیازی به حکومت موقت و دوران گذار نیست و آقای کرزی وظیفه دارد که مسوولانه کار و مسئولیت را به جانشین خود تسلیم نماید که بزدوی چنین کاری خواهد شد."

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به روز دوشنبه گزارش داد که شماری از وزرای سکتور امنیتی افغانستان بفکر انجام یک نوع کودتاه و ایجاد حکومت مؤقت استند. ماتیو روزنبرگ، خبرنگار نیویارک تایمز از قول مقام های افغان که نامی از ایشان نبرده گزارش داده که بحران سیاسی برخاسته از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، سبب اصلی این نگرش در میان مقام های امنیتی افغان است.

شکریه بارکزی، عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید حتی اگر رئیس جمهور کرزی پیش از حل بن بست انتخابات از قدرت کنار برود، مطابق قانون اساسی افغانستان، یکی از دو معاون او باید تا معلوم شدن نتایج نهایی انتخابات، رهبری دولت را بعهده بگیرد.

خانم بارکزی گفت "مطابق به قانون اساسی افغانستان پست های انتخابی اول هیچگاه خالی نمیماند بخاطر اینکه رکود و سکتگی بوجود نیاید و تداوم از بین نرود و دوم در صورتی که رییس جمهور استعفاء کند، کشته شود و یا محکمه شود قانون اساسی تعیین کرده که چه کسی زمام امور را بدست گیرد تا هیچگاه خلاء قدرت احساس نشود که آن توسط یک اداره موقت یا انتقالی رهبری شود."

رئیس جهمور کرزی بارها تاکید ورزیده است که نتایج نهایی انتخابات باید تا آخر ماه اگست اعلان گردد. آقای کرزی آشکارا از تمایل اش برای کنار رفتن از اریکه قدرت حرف زده است.

اما داوود شاه صبا، والی پیشین هرات و آگاه امور سیاسی می گوید که ایجاد یک حکومت انتقالی تنها جنگ های داخلی در افغانستان را تکرار کرده و دموکراسی نیم بند در کشور را از بین خواهد برد.

آقای صبا گفت "من فکر می کنم یک چالشی که امروز ایجاد شده یک چالش تخنیکی است و راه حل های آن وجود دارد و هر کسی که فکر کند قانون افغانستان را زیر پای بگذارد در حقیقت به اراده ملت این کشور، به دستاوردها و خون شهدای دهه های گذشته توهین خواهد کرد و این خلاف منافع مردم است و بی نتیجه خواهد بود و افغانستان را وارد یک بحران دیگری خواهد کرد که نسل امروزی و نسل های بعدی تحملش را نخواهند داشت."

حکومت افغانستان به نشر گزارش نیویارک تایمز با حساسیت تند برخورد کرده است. لوی سارنوالی افغانستان ماتیو روزنبرگ، خبرنگار نیویارک تایمز در کابل را ممنوع الخروج اعلان نموده و او را برای استجواب فراخوانده است. سازمان خبرنگاران بدون مرز این اقدام لوی سارنوالی را تقبیح نموده و خواستار رفع هرگونه ممنوعیت بر آقای روزنبرگ شده است.

XS
SM
MD
LG