لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها پیرامون توقف همکاری های نظامی ناتو با افغانستان


آژانس خبر رسانی رویترز گزارش میدهد که در پاسخ به حملات داخلی نیرو های افغان بر قوای خارجی، ناتو تصمیم گرفته است تا گزمه های مشترک را با نیرو های اردوی ملی متوقف سازد.

هرچند به گفتۀ دگروال " تام کولینز" سخنگوی ارشد ناتو، این تصمیم موقتی بوده و یک جواب محتاطانه به تهدیدهای اخیر علیه نیرو های خارجی میباشد. اما نشریۀ " اندپندنت" نوشته است که در هر صورت، نیرو های افغان قیمت این تصمیم را می پردازند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجۀ بریتانیا باتایید این مساله گفته است که تصمیمِ به تعلیق درآوردن گزمه های مشترک با نیرو های افغان، تغییری در تاکتیک های نظامی نیست:

هیگ می گوید:
" نه، این یک سلسله تصامیمی است که به منظور کاهش حملات نیرو های افغان بر سربازان خارجی اتخاذ گردیده و وزیر دفاع نیز در مورد آن صحبت کرده است."


این تصمیمِ نیرو های ناتو به رهبری ایالات متحده در حالی اتخاذ شده است که گفته میشود، نیرو های خارجی، پس از یک دهه جنگ و حضور در افغانستان قابلیت آنرا دریافته اند که به ارزشهای فرهنگی افغانها پی برده و در نزدیکی با عساکر افغان به پیشرفت هایی دست یابند.
صدیق ساحل، کارشناس امنیتی به این باور است که این تصمیم تاثیرات ناگوار بر نیرو های افغان وارد خواهد کرد.


آقای "ساحل" می گوید:
"در شرایط بحرانی افغانستان همچو تصمیم ایساف تاثیرات گوناگونی میتواند در پی داشته باشد که یکی از مهمترین آن ناباوری و ایجاد فضای بی اعتمادی در برابر نیرو های افغان است. از جانب دیگر در چنین شرایط، به تعلیق در آوردن گزمه های مشترک، نه تنها امنیت را بهبودی نمی بخشد، بلکه آنرا بحرانی تر خواهد ساخت."


در رابطه به اینکه آیا اینگونه حملات تاثیری بر ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان وارد خواهد کرد، " جیمز فلپس" پژوهشگر ارشد در بنیاد پژوهشی "هرتیج " می گوید که تکرار حملات از نوع میتواند تاثیرات نا خوش آیندی بر ادامۀ همکاری های نظامی ایالات متحده بر جا بگذارد.

آقای فلپس، می گوید:
"در صورتیکه اینگونه حملات ادامه یابد، میتواند منجر به فراخوانی مشاورین ایالات متحده از افغانستان گردیده و همچنان تاثیرات منفی بر توانمندی های نیرو های امنیتی افغان در دفاع از مردم آن کشور بر جا گذارد.


این در حالی است که روند برگشت 33 هزار عسکر اضافی را که بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده به افغانستان اعزام کرده بود ،در این هفته تکمیل میشود و در حدود 68 هزار عسکر آن کشور در افغانستان باقی خواهد ماند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG