لینک های دسترسی

Breaking News

ایران مجازات زندانیان مهاجر افغان را تخفیف می دهد


حدود دو و نیم میلیون افغان در ایران اقامت دارد
حدود دو و نیم میلیون افغان در ایران اقامت دارد

مقامهای وزارت مهاجرین افغانستان و اداره اتباع و مهاجرین ایران در نشست سه جانبۀ افغانستان،‌ ایران و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در مورد رسیدگی به دوسیه های زندانیان افغان در ایران بحث کرده اند.

مدیر کل اداره اتباع و مهاجرین خارجی ایران گفت که در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ شهروند افغان در زندانهای ایران محبوس اند. او گفت که شماری از این افراد به حبس دراز مدت، برخی به حبس کوتاه مدت و شماری هم به اعدام محکوم اند، اما وی رقم دقیق زندانیانی را که به اعدام محکوم اند، ارایه نکرد.

احمد محمدی فر گفت که در این نشست سه جانبه فیصله شد تا یک کمیته مشترک تخصصی برای رسیدگی به دوسیه های زندانیان و کاهش مجازات زندانیان افغان در ایران ایجاد شود.

در همین حال سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می گوید که در این نشست با جانب ایران توافق کرده اند تا در زمینه تخفیف مجازات و کم کردن دوره حبس زندانیان افغان در ایران تصامیمی را اتخاذ کنند.

در پایان نشست سه جانبه ایران‌، افغانستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نمایندگان دو کشور همچنان پای توافقاتی که در سه روز گذشته به آن دست یافته اند امضا کردند.

سید حسین عالمی بلخی گفت که ایران امسال به کودکان مهاجر افغان چه با مدرک چه بدون مدرک اجازه داده است تا در مکاتب آن کشور شامل شوند. او همچنان افزود که بر اساس توافقات تازه افغانهای دارای مدرک در ایران از بیمۀ صحی مستفید خواهند شد.

آقای بلخی می گوید که قانونمند ساختن حضور نزدیک به یک میلیون مهاجر غیر قانونی افغان که در ایران بسر می برند‌، مشخص کردن چگونگی حضور و برگشت مهاجرینی که با پاسپورت وارد ایران می شوند و در آنجا اقامت می کنند و برگشت داوطلبانه مهاجرینی که با مدرک در ایران زندگی دارند،‌ شامل این توافقات است.

سید حسین عالمی بلخی گفت "یک میلیون انسان بدون مدرک در یک کشور طبعا مسوولین امنیتی یک کشور را نگران میکند، بنآ ما باید آنها را ثبت و راجستر بسازیم و در این ثبت و راجستر هر دو کشور باید سهیم باشد، قرار شد که یک طرح را ما بسازیم و یک طرح را هم جمهوری اسلامی ایران و آن طرح را بعداً یکجا بسازیم و با توحید آن طرح پروسه راجستر در جمهوری اسلامی ایران آغاز شود."

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت که شمار مهاجرین افغان در ایران به حدود دو و نیم میلیون نفر می رسد. او افزود که ۸۰۰ هزار نفر از این جمله کارت مهاجرت دارند، ۵۰۰ هزار نفر آنان دارای پاسپورت استند و یک میلیون باقی حدود یک میلیون باقی مانده بدون مدرک قانونی اقامت در ایران به سر می برند.

این در حالیست که بر اساس گزارش ها، روزانه صدها شهروند دیگر افغان به گونۀ غیرقانونی وارد ایران می شوند. مقامهای افغان و ایرانی گفته اند که در طرح های تازه برای رسیدگی به این مشکل نیز راه حل جستجو خواهد شد.

وزیر مهاجرین همچنان گفت که جانب ایران همچنان توافق کرده است تا طرحی را برای افغانهایی بسازند که با پاسپورت برای کوتاه مدت وارد ایران می شوند و آنجا باقی می مانند یا برگشت می کنند، تا باشد که مشکلات آنان در ایران مرفوع گردد.

XS
SM
MD
LG