لینک های دسترسی

Breaking News

ملا رؤوف: حمایت از ملا منصور در حال افزایش است


Taliban - Rasool and Mansoor
Taliban - Rasool and Mansoor

به دنبال درگیری های شدید میان گروه های وفادار به ملا اختر محمد منصور و افراد وفادار به ملا محمد رسول، اینک طالبان در تلاش ایجاد یک اتحاد جدید به رهبری ملا منصور اند.

آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس از ملا عبدالروؤف، یکی از قوماندانان نزدیک به ملا رسول نقل کرده که گفته است قوماندانان طالبان یکی پی دیگر بدون کدام تقاضا با ملا اختر محمد منصور میپوندند. افراد مرتبط به این دو تن در چندین موضع به کرات با هم درگیر شده اند.

عبدالرؤوف همچنان گفته است که عبدالقیوم ذاکر یک قومندان نظامی طالبان - عبدالله جان و نیاز محمد دو قوماندان دیگر طالبان که به ملا محمد رسول نزدیکی داشتند اکنون با ملا اختر پیوسته اند.

محمد غوث، وزیر خارجۀ رژیم طالبان نیز گفته است که امیدوارست جبهۀ متحد در پیروزی مذاکرات آیندۀ صلح کمک کند. غوث افزود که ملا منصور نماینده اش را برای ملاقات با ملا رسول به ولایت فراه فرستاده و طالبان به زودی متحد خواهند شد.

ملا حسن رحمانی، والی کندهار در زمان رژیم طالبان نیز ماه گذشته حمایتش را از ملا منصور اعلام کرد.

اتحاد جدید / امیدواری های صلح

اتحاد رو به افزایش طالبان که به میانجی گری علمای دینی در داخل گروه طالبان به میان آمده امیدواری های را افزایش داده است که این گروه بتواند برای پایان بخشیدن جنگ ۱۵ ساله به میز مذاکره برگردد.

حکومت افغانستان تعهد کرده است که در مقابل گروهی های که حاضر به مذاکره نشوند، خواهد جنگید اما طالبان بر خواسته های شان تأکید دارند که شامل، خروج کامل نیروهای بین المللی و رهایی زندانیان طالب از بند است.

اسوشیتد پرس همچنان از عبدالحکیم مجاهد، یک عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان نقل کرده که گفته است امیدواری ها برای صلح در حال افزایش است زیرا ایالات متحده و چین - دو قدرت جهان، در افغانستان و پاکستان نفوذ دارند و میتوانند بر هر دو کشور فشار وارد کنند تا مخالفین مسلح را به مذاکره ترغیب کنند.

در حالی که هنوز ملا محمد رسول و شمار زیادی از قوماندان و افراد برجستۀ طالبان بر موقف شان علیه ملا منصور استوار اند، نظریان در مورد این اتحاد طالبان مختلف است.

اتحاد جدید طالبان

نظر محمد مطمئن، تحلیلگر مسایل سیاسی میگوید که اتحاد جدید طالبان برای روند صلح، مؤثر و کارا خواهد بود.

اما این اتحاد میتواند باعث استحکام طالبان در میدان جنگ شود.

پس از خاتمه یافتن ماموریت محاربوی ناتو و نیروهای امریکایی، طالبان درجریان سال گذشته در برخی مناطق پیشرفت های داشته اند که سقوط شهر کندز از پیشرفت های چشمگیر آنان بوده و با فرارسیدن فصل گرما، توقع میرود که شورشیان حملات سالانۀ شان را از سر گیرند.

یک مقام غربی در کابل که گزارش های استخباراتی در رابطه به این گروه را دیده است در حالی که از گرفتن نامش خود داری کرد به اسوشیتد پرس گفت که "رهبریت طالبان شکنند است اما فعالیت شان نه".

رهبریت طالبان زمانی به دو بخش تقسیم شد که خبر مرگ ملا محمد عمر توسط حکومت افغانستان افشا شد و اکثریت طالبان بلند پایه، ملا اختر منصور را به پنهان کردن این خبر و گمراه ساختن آنان، متهم میکنند.

XS
SM
MD
LG