لینک های دسترسی

Breaking News

پروگرام تازه یو ایس آی دی برای بهبود زندگی زنان افغانستان


پروژه جدید اداره انکشاف بین المللی امریکا
پروژه جدید اداره انکشاف بین المللی امریکا

پروژه پنج ساله کونتر پارت به هدف ایجاد هماهنگی و نزدیک کردن همکاری ها بین نهاد های جامعه مدنی زنان افغان به حمایت اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا راه اندازی شده است.

کونترپارت به همین منظور یک نشست دو روزه را نیز امروز در کابل راه اندازی کرد که زنان عضو یکصد وسی نهاد جامعه مدنی از ۲۴ ولایت در آن شرکت کردند.

سندرا پلیس مشاور بین المللی بخش جندر کونترپارت به خبرنگاران گفت ظرفیت سازی برای زنان رهبر که می توانند در بخش های مختلف برای بهبود زندگی زنان کار کنند و مشکلات آنان را بهبود ببخشند یکی از اهداف این پروگرام است.

خانم سندرا گفت ساختن یک شبکه که بتواند برای زنان داد خواهی و در این زمنیه تحقیق کند نیز از آرزو های او است " این یک پروگزام پنج ساله است و ما در اولین سال آن قرار داریم و ما امیدوار استیم که در چهار سال بعدی بتوانیم شبکه بزرگی را در افغانستان ایجاد کنیم، ما علاقمند این استیم که از نهاد هاییکه در سال اول با آنها کار میکنم در سال های بعدی بتوانیم از طریق آنها به قریه ها و روستا های افغانستان دست رسی پیدا کنیم"

قرار است در ختم این نشست زنان شرکت کننده طرزالعملی را نیز بخاطر ایجاد هماهنگی، بهبود همکاری بین نهاد های مختلف جامعه مدنی و توسیع این پروژه بسازند.

زنان شرکت کننده در این پروگزام از راه اندازی این پروژه استقبال میکنند و میگویند طبیق این پروژه، برای آوردن تغیر در زنده گی زنان افغان مؤثریت قابل ملاحظه خواهد داشت.

عزیزه محاکی رئیس مؤسسه حمایت از زنان و اطفال افغان در ولایت هرات در این مورت گفت " این برنامه ها مؤثریت خاص خود را دارد، امروز زنانی که جمع شده اند نیازمندی های زنان را و مشکلاتی را که در قوانین وجود دارد و زنان امروز حضور فعال ندارند ما باید کمکی باشیم برای آن خانم ها و بتوایم خانم های نیازمند را از این حالت بکشیم و تغیرات بنیادی در جامعه افغانی رو نما کنیم"

با این حال شماری از زنان افغان میگویند در گذشته پروژه های که برای رشد و بهبود زنده گی زنان راه اندازی شده بود به دلایل مختلف مؤثریت قابل ملاحظه نداشته و میگویند انتظار دارند که پروژه های که بعد از این راه اندازی می شود عملآ تغیرات را در زنده گی زنان به وجود آورد.

در همین حال امروز مسوولین اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا در صحبت مختصری با رسانه ها از تطبیق یک پروگرام ده ساله در بخش جندر برای افغانستان خبر دادند.

مسوولین اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا گفتند از طریق این پروگرام ۲۱۶ ملیون دالر را برای ارتقای ظرفیت زنان به مصرف خواهند رساند.

هدف این پروژه ظرفیت سازی برای زنان در بخش های سیاسی، اقتصادی و تجاری گفته شده است .

از طریق این پروگزام که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ قرار است عملی شود ۷۵۰۰۰ هزار زن بین سنین ۱۸ الی ۳۰ سال در بخش های یاد شده اموزش خواهند دید و قرار است تفاهم نامه این کمک به روز شنبه تاریخ ۸ نومبر با مقامات افغان به امضا برسد.

XS
SM
MD
LG