لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در پی دوسیۀ قتل شکیلا


عکس: زنان افغان برای تغییر
عکس: زنان افغان برای تغییر
این مظاهره کننده ها خواهان پی گیری دوسیه شکیلا، دختری استند که به گفتۀ آنان حدود شش ماه قبل در منزل یکی از وکلای شورای ولایتی بامیان به قتل رسید.
مظاهره کننده گان که بیشترشان اعضای نهاد های جامعه مدنی، زنان، و فعالین حقوق بشر بودند میگوید که سارنوالی محلی بامیان نظر به دلایلی به دوسیه این خانم جوان توجه نکرده و میخواهد دوسیه قتل خانم شکیلا را معلق نگهدارد .
رحیم غفوری یکی از فعالین جامعه مدنی در مورد گفت:
" به جان شکیلا تجاوز صورت گرفته و فیری هم که شده از پشت سر بوده، دوسیه وی از طرف طب عدلی به سارنوالی فرستاده شده ، متاسفانه سارنوالی یکی از دوستان اقای واحدی بهشتی است که در این قسمت توجه نکرده. "
مظاهره کننده ها همچنان از کمیسیون مستقل حقوق بشر، اعضای شورای ملی و بخصوص زنانی که در پارلمان حضور دارند، میخواهند که این قضیه را به صورت جدی پی گیری کنند.
گفته شده است که شکیلا دختر ۱۶ ساله به تاریخ هفتم ماه دلو سال گذشته در منزل واحد بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان به قتل رسید که تا هنوز هم چگونگی قتل وی روشن نشده است.
مظاهره کننده ها خواهان محکمه واحد بهشتی به اتهام تجاوز و قتل این دختر جوان استند.

این مظاهره کننده گان فیصله نهایی سارنوالی بامیان را مبنی بر خود کشی شکیلا رد میکنند و آنرا نادرست میخوانند و خواهان برکناری یحیی احمد یار رئیس سارنوالی بامیان استند.
اما رئیس سارنوالی بامیان در صحبت با رسانه ها گفته است که آنان دوسیه خانم شکیلا را بدرستی پی گیری کرده اند، به گفته او در عقب این مظاهرات انگیزه سیاسی وجود دارد.
در این حال یزدان حاتمی یک عضو دیگر از فعالین جامعه مدنی میگوید که شکیلا یکی از صدها زنی است که قربانی خشونت شده و باید قاتلین واقعی این خانم جوان پیدا شد.
" این تنها شکیلا نیست، دها شکیلای دیگر در این کشور قربانی شده و دولت با سکوت هیچ پاسخی نداده و تحقیقی در این باره نکرده است."
در پاسخ به اعتراص مظاهره کننده گان، مسوولین لوی سارنوالی افغانستان در کابل میگویند که اگر بررسی های سارنوالی محلی بامیان نتوانسته قناعت اعتراض کننده گان را فراهم کند، آنان باید طی مکتوب رسمی خواهان انتقال این قضیه به مرکز شوند.
قدسیه نیازی رئیس سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زن در کابل گفت:
" البته اگر این ها خواستار این استند که این قضیه در کابل تحت پی گرد قانونی قرار بگیرد، البته آنها یک یاداشت تحریری یا درخواستی را عنوانی مقام لوی سارنوالی تقدیم بکنند، لوی سارنوال صاحب احکام بدهد تا قضیه به مرکز انتقال یابد و ما این قضیه را بررسی کنیم."
مظاهره کننده گان همچنان با نشر اعلامیه خواهان اعزام هئیتی متشکل از کمیسیون مستقل حقوق بشر، لوی سارنوالی و وکلای بی طرف ولسی جرگه به بامیان جهت پی گیری شفاف این قضیه شدند.
این در حالی است که چهار شنبه گذشته شماری از فعالین جامعه مدنی بشمول زنان فعال در ولایت بامیان نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به دوسیه خانم شکیلا دست به مظاهره مسالمت آمیز زدند و خواهان بررسی شفاف این قضیه شدند.
XS
SM
MD
LG