لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان می خواهد از "فهرست ننگین" ملل متحد حذف شود


طالبان و پولیس محلی افغان کودکان را به صفت سرباز و جنگجو استخدام می کنند.
طالبان و پولیس محلی افغان کودکان را به صفت سرباز و جنگجو استخدام می کنند.

وزارت خارجۀ افغانستان از ملل متحد خواسته است تا نام این کشور را از "فهرست ننگین" آن سازمان حذف کند.

سازمان ملل متحد به دلیل حضور کودکان افغان در صفوف نیروهای مسلح درگیر جنگ، در سال ۱۳۸۹ نام افغانستان را درج این فهرست کرد.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان در دیدار با لیلا زروقی نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد در امور اطفال متأثر از منازعات مسلحانه بر تعهد حکومت افغانستان برای پشتیبانی از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان تاکید کرد.

مقام های سازمان ملل اگر چه بر تلاش های حکومت افغانستان اذعان داشته اند اما می گویند که اقدامات بیشتری به کار است تا جلو کارگیری اطفال در صفوف نظامیان به طور کامل سد گردد.

گماشتن کودکان به صفت سرباز در افغانستان غیرقانونی است، چنانچه رئیس جمهور محمد اشرف غنی با صدور فرمانی سربازگیری کودکان را جرم پنداشت.

کودکان در صفوف اردو و پولیس ملی افغانستان حضور ندارند، اما گفته می شود که هم پولیس محلی که طرفدار حکومت افغانستان اند و هم شورشیان مخالف حکومت، کودکان را به صفت سرباز و جنگجو استخدام می کنند.

دو هفته پیش وصیل احمد، کودک ده سالۀ افغان که در صفوف پولیس محلی برضد طالبان می جنگید، در شهر ترینکوت ولایت ارزگان به ضرب گلولۀ طالبان کشته شد.

افغانستان در سال ۱۹۹۴ کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق کودکان را امضا کرد و متهد شد که جلب وجذب کودکان را به صفت سرباز متوقف خواهد ساخت.

نهاد های جهانی مدافع حقوق کودکان می گویند که کودکان موظف در صفوف نیروهای مسلح به شدت آسیب پذیر بوده و در برخی مواد حتا مورد تجاوز جنسی و بدرفتاری قرار می گیرند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG