لینک های دسترسی

Breaking News

آلودگی هوای کابل کاهش یافته است


کابل با جمعیت شش میلیون نفر نسبت به سایر پایتخت های منطقه از رهگذر محیط زیست در وضعیت خوب قرار دارد
کابل با جمعیت شش میلیون نفر نسبت به سایر پایتخت های منطقه از رهگذر محیط زیست در وضعیت خوب قرار دارد

معین مسلکی ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست افغانستان می گوید که در مقایسه با سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ میزان مواد آلوده کنندۀ هوای شهر کابل چند برابر کاهش یافته است.

غلام محمد ملکیار گفت که یک دهه پیش کثافت ذرات معلق در هوای کابل حدود ۱۶۰۰ مایکروگرام در یک متر مکعب هوا بود، اما به گفتۀ وی بر اساس ارقامی که اکنون به دست آمده است اکنون این رقم به ۶۵۰ ملی مایکرون و در برخی حصص به ۲۰۰ ملی مایکرون پایین آمده است.

آقای ملکیار به صدای امریکا گفت که شهر کابل با وصف داشتن جمعیت حدود شش میلیون نفر، نسبت به شهرها و پایتخت های منطقه چون دهلی جدید، لاهور، کتمندو و سایر شهرها در وضعیت بهتری قرار دارد.

عوامل عمدۀ بهبود کیفیت هوای شهر کابل، افزایش آگاهی مردم در زمینۀ حفاظت از محیط زیست، قیرکاری سرکها، پخته کاری کوچه ها و غرص نهالها و بته های سبز خوانده شده است. یک دهه پیش فقط چهار درصد مساحت شهر کابل سبز بود و امروز بیش از ۱۳ درصد مساحت شهر سرسبز است.

معین مسلکی ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست دو روز رخصتی را در جریان هفته نیز موثر خواند و گفت که کم از کم ۱۳ هزار موتری که مامورین دولتی را به انتقال می دهد در این روز متوقف می باشد که خود تاثیر قابل ملاحظه بر بهبود کیفیت هوا دارد.

آقای ملکیار گفت که از رهگذر محیط زیست در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۳۰ روز خوب در شهر کابل وجود داشته حالانکه در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۰۰ روز خوب موجود بود. به گفتۀ آقای ملکیار روز خوب به آن روزی گفته می شود که هوا کمترین مقدار مواد آلوده کننده را داشته باشد.

غلام محمد ملکیار گفت که تغیر کیفی هوا در شهر کابل طبیعی نبوده بلکۀ نتیجۀ تلاشهای دوامدار مردم و مسوولان بوده است. او از مردم خواست تا به همکاری شان ادامه داده و در حفظ محیط زیست خویش بکوشند.

مردم نیز از بهبود کیفیت هوای شهر راضی اند. لیلا رسولی باشندۀ شهر کابل می گوید که پخته کاری سرکهای عمومی و فرعی سبب بهبود این وضعیت شده است. او از حکومت می خواهد که جلو تورید تیل و سایر مواد نفتی بی کیفیت را بگیرد.

شماری دیگر باشندگان کابل مانند وحیدالله از دولت می خواهد که جلو سوختاندن تایر و پلاستیک و غیره مواد آلوده کننده را بگیرد که در شماری از خشت پزیها و حمام ها از آن کار گرفته می شود.

ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست گفته است که فابریکه ها، هوتلها، حمامها، خبازیها و اداره های دولتی در شهر کابل زیر نظارت دقیق قرار دارند تا مواد سوخت آلوده کنندۀ هوا را کار نگیرند و به عوض آن از گاز کار بگیرند.

XS
SM
MD
LG